Książkę przeznaczono typowo dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, a także dla ich nauczycieli i specjalistów. W Polsce jest przystępnych niewiele pozycji, w których czytelnik znajdzie postępowe podejście do mutyzmu wybiórczego (MW).
Angielska i amerykańska literatura nie jest dostępna dla wszelkich, dlatego również wielu rodziców, nauczycieli czy specjalistów wciąż uważa, że skoro dziecko rozmawia w domu, w szkole na przerwie czy w gabinecie, to na pewno nie ma żadnego zaburzenia.
Dlaczego książka ta jest asygnowana dla rodziców? To właśnie oni często zadają sobie pytanie, dlaczego moje dziecko, które w domu rozmawia i nieprzeciętnie się bawi, po przekroczeniu progu przedszkola/szkoły milknie.
Na początku trudno im to zaakceptować. Czasem słyszą uwagi typu: pewnie dziecko nie mówi, bo rodzice mu nie pozwalają, manipuluje otoczeniem, wybiera sobie osoby do rozmowy, nie lubi tej cioci czy nauczycielki.
Rodzice z takimi komentarzami muszą się zmagać nie tylko w przedszkolu, szkole, u lekarza, ale i w rodzinie. Niestety, choćby rodzina nie rozumie problemów dziecka, uważa, iż dziecko ma taką fanaberię. Wszyscy muszą zrozumieć istotę tego zaburzenia, żeby na co dzień nie szkodzić dziecku swym zachowaniem, tylko go wspierać i pomagać.
Dlaczego książka ta jest asygnowana dla nauczycieli i specjalistów? Otóż jako osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą powinni znać niepokojące objawy, które sugerują nieprawidłowości w rozwoju. Muszą także zwracać uwagę na wszelkie zachowania, które nie są charakterystyczne.
Z doświadczenia wiemy, iż termin „mutyzm wybiórczy” jest czymś nowym nawet dla wielu specjalistów (psychiatrów, psychologów, logopedów, pedagogów), którzy do tej pory nie spotkali dziecka z taką diagnozą bądź nie potrafili właściwie sklasyfikować występujących u niego objawów.
Diagnozując dziecko z MW, specjaliści powinni mieć wystarczającą wiedzę na temat istoty zaburzenia i samego przebiegu terapii. Dodatkowo niektórzy nauczyciele nie mogą zrozumieć, dlaczego uczeń na lekcji nie odpowiada na pytania, nie rozmawia z nauczycielami, z rówieśnikami, a czasem na przerwie buzia mu się nie zamyka.
Twierdzą, iż uczeń ten manipuluje otoczeniem i mówi tylko wtedy, kiedy chce albo gdy ma coś do przekazania, np.: „jakby wiedział, to by odpowiedział”. Tytuł Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów Autor Maria Bystrzanowska Wydawnictwo Impuls EAN 9788366990319 ISBN 9788366990319 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia ilość stron 172 Format 16x23.5x1 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 6 Waga 0.28 kg