sporo podmiotów gospodarczych w poszukiwaniu ścieżek własnego rozwoju rozważa możliwość podjęcia działalności na rynkach zagranicznych. Takie decyzje stanowią obfite wyzwanie dla przedsiębiorstw, ponieważ prowadzenie działalności handlowej na obcych rynkach w otoczeniu nasilającej się konkurencji międzynarodowej wymaga dogłębnego zbadania wielu aspektów, a także dopasowania własnych założeń strategicznych do mechanizmów rynkowych właściwych dla współczesnej gospodarki światowej.
Zjawisko umiędzynarodowienia podmiotów gospodarczych jest typową cechą działalności przedsiębiorstw w każdym kraju, niezależnie od ich usytuowania geografcznego, co pozwala spojrzeć na problematykę badawczą jako na uniwersalną, ważną i aktualną.
Zdaniem Autorek sprostanie wyzwaniom otwartej konkurencji poprzez przedsiębiorstwa krajowe na rynku europejskim oraz rynkach międzynarodowych bezpośrednio zależy od zbudowania i utrzymania przewagi konkurencyjnej nad innymi uczestnikami rynku międzynarodowego.
Tymczasem jednym z głównych warunków jej osią-gnięcia jest korzystne rozpoznanie międzynarodowego otoczenia, a także identyfiacja jego najważniejszych cech. Analizie poddano wybrane aspekty działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, takie jak: przesłanki ekspansji zagranicznej, instrumenty wykorzystywane w ramach strategii przedsiębiorstwa, sposoby ograniczenia ryzyka transakcyjnego, dobór właściwych metod i technik marketingowych i aktywność przedsiębiorstw w obszarze przedsięwzięć prekursorskich.
dzięki czemu książka formuje pewne novum poznawcze, mające też znaczną wartość aplikacyjną chociażby dla przedsiębior-ów rozpatrujących możliwość podjęcia działalności na rynkach zagranicznych. Z recenzji dr hab.