Publikacja została opracowana przez zespół psychologów i pedagogów ze Specjalnego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku w następującym składzie: Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Magdalena Sowińska, Aleksandra Szakiewicz, Marzena Żmuda-Trzebiatowska.
Podręcznik „Ja i mój świat 2" został przygotowany z myślą o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i autyzmem.
Uwzględnia specyfikę ich sposobu uczenia się i pomaga w harmonijnym, całościowym rozwoju.
Treści zawarte w podręczniku umożliwiają systematyczne i planowe pogłębienie wiedzy przyrodniczej i społecznej.
Tematy rozdziałów w większości są zbieżne z tematami z pierwszej części kolekcji, prezentują jednak poszerzoną wiedzę i uczą nowych umiejętności.
atrakcyjne zdjęcia i ilustracje są materiałem wyjściowym do zapoznania się z pojęciami danego tematu.
Obok fotografii i obrazków umieszczono krótkie czytanki i wierszyki oraz pytania pomocnicze dla nauczyciela.
Publikację przygotowano z myślą o uczniach o zróżnicowanych umiejętnościach, równocześnie uczniach bazujących typowo na materiale obrazkowym, jak i tych, którzy potrafią operować wiedzą ogólną i mają prawidłowe rozumienie mowy.
Nauczyciel sam decyduje, w jakim zakresie może użyć treści zawarte w podręczniku w pracy z potężnym uczniem.
„Ja i mój świat 2" wprowadza uczniów w świat czytania, jednocześnie metodą globalną, jak i syntetyczno-analityczną.
Celem podręcznika jest kształcenie nowej umiejętności – rozpoznawania etykiet wyrazów.
Materiałem pomocniczym w treningu czytania są ćwiczenia kształtujące umiejętność sylabizowania: dzielenie wyrazów na sylaby i zapis tekstów czytanek i wierszy z wyróżnieniem sylab.