Inspiracją do napisania tego zbioru były nasze doświadczenia w pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Dzięki nim powstała sugestia, na którą składa się szereg ciekawych zadań o rozmaitej tematyce przypasowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy piątej. Poprzedzają je skrupulatnie dobrane zadania w formie doświadczeń i przykładów. Stanowią one zachętę do rozwiązywania zadań z zastosowaniem działania przez realizowanie różnych czynności, obserwacji i wnioskowania wypływającego z działania przy pomocy klocków, kostek, patyczków.
Zbiór składa się z dwunastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne.
Zawierają one ćwiczenia doskonalące umiejętność dostrzegania dobrześci, a także rozwijające spostrzegawczość. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, zabawy kostką do gry, rozwijania wyobraźni przestrzennej, a także tajemnic zegara. Dzięki propozycji Czytam Rozwiązuję Sprawdzam, która została starannie opisana w książce Johna Masona Matematyczne Myślenie, uczeń wdrażany jest do usystematyzowanego rozwiązywania zadań tekstowych. Może ją z łatwością wykorzystywać na tym oraz kolejnych etapach edukacyjnych.
Atutem tego zbioru jest możliwość wykorzystania go jednocześnie na zajęciach pozalekcyjnych w klasie piątej, jak i w pracy indywidualnej ucznia zainteresowanego matematyką. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to propozycja z powodzeniem wykonywana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko oraz Bydgoszczy.
Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.