Czy zauważyliście Państwo, jak mało geometrycznych treści znajduje się w polskim nauczaniu początkowym$358 Jak rzadko uczniowie klas 1-3 zajmują się podczas zajęć obiektami geometrycznymi$359 Geometria może stać się dla dzieci przystępna i ciekawa, gdyż może być wizualna, intuicyjna i zrozumiała.
W otaczającym nas świecie można znaleźć sporo atrakcyjnych i kształcących modeli najróżniejszych obiektów geometrycznych, zwłaszcza przestrzennych, czyli brył. Przez bezpośredni kontakt z tymi modelami, wykonywanie z ich pomocą różnych eksperymentów, badanie - za ich pośrednictwem - własności reprezentowanych przez nie obiektów, uczniowie mogą rozwijać swoje geometryczne intuicje i swoją wiedzę.
W taki właśnie sposób - eksperymentując z otaczającą rzeczywistością - uczą się poprzez pierwsze lata swego życia i, jak prezentuje codzienność, robią to w produktywny sposób. Zacznijmy od zaopatrzenia się w odpowiednią liczba niezbędnych pomocy: - kwadratowych barwnych karteczek,- nożyczek i kartek,- geoplanów i gumek,- prostokątnych (bezpiecznych) lusterek.
Przykłady pracy z tymi pomocami są opisane w poszczególnych działach książki Matematyczne eksperymenty Geometria nie tylko dla klas 1-3. Chcemy Państwa zachęcić do wspólnego ze swymi uczniami,,geometrycznego" eksperymentowania.
Opisane w tej książce eksperymenty są przystępne i kształcące jednocześnie dla dzieci w klasach 1-3, jak i w starszych klasach szkoły podstawowej. Niektóre z nich mogą się również przydać jeszcze starszym uczniom jako lekarstwo na geometrię, której nie rozumieją i nie lubią.
TANGRAMY