Edukacyjne oddziaływanie sztuki może występować w dwóch formach: w percypowaniu i przeżywaniu przepiękna dzieł i w organizowaniu swobodnej aktywności twórczej i działaniu ekspresyjno-kreatywnym. Człowiek może być edukowany przez sztukę równocześnie wtedy, gdy ogląda, słucha, czyta, jak i wówczas, gdy maluje, śpiewa albo interpretuje słowa czy dźwięki w sposób osobisty i zindywidualizowany. Oba wspomniane aspekty posiadają swój sens wychowawczy w odniesieniu do wszystkich dyscyplin artystycznych włączanych do procesów wychowania. Sztuka skierowana jest przeważnie ku siłom duchowym i wnętrzu człowieka. Dzięki sztuce niektóre jego dyspozycje, jak empatia, wrażliwość, wyobraźnia, zdolność do reagowania na bodźce świata zewnętrznego ujawniają się ze szczególną intensywnością. Wartości, jakie niesie sztuka, jako dobra-środki doskonalą człowieka, pełniąc rolę służebną wobec ostatecznego celu jego bytowania. Pedagog opowiada się więc za szeroką koncepcją sztuki, obejmującej nie tylko plastykę, muzykę, literaturę, teatr, ale także nowe gatunki, jak film, fotografia, a także pojawiające się we współczesnej kulturze sztuki „nieczyste – zasługujące na baczną uwagę zjawiska artystycznego pogranicza. Dla pedagoga sztuka to w jednolitym stopniu wytwór, towar, dzieło, co aktywność, twórczość, działanie. Pogląd taki ma widoczne znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej. Ze Wstępu
- Ciężar: 0,465
- Format: 16.9x24.1
- ISBN: 9788322790311
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 21525
- pojemność: 248
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Redakcja: Bobrowicz Wojciech, Żukowska Anna Maria
- Rok wydania: 2017
- typ publikacji: KS
- Wydawca: UMCS
- Wysokość: 13