Nadmierna pewność siebie jest zjawiskiem związanym z osiągnięciami psychologii poznawczej używanymi w finansach (finanse behawioralne). R. Fairchild uważa, że nadmierna pewność siebie w sześciu przypadkach na siedem jest w stanie objaśnić anomalie rynku kapitałowego.
S. Plous uznał, iż żaden z błędów cyklu poznawczego nie jest jednakowo powszechny i przynoszący tak radykalne skutki, jak właśnie nadmierna pewność siebie. D. Kahneman określił nadmierną pewność siebie za siłę napędową rozwoju gospodarki.
Inną przyczyną, dla której nadmierna pewność siebie jest pokaźną cechą cyklu poznawczego, jest to, że stanowi ona czynnik wzmacniający działanie innych ograniczeń cyklu poznawczego. Nadmierna pewność siebie jest postrzegana jako zjawisko negatywne będące przyczyną wielu niepowodzeń i katastrof.
W prowadzeniu działalności gospodarczej nadmiernej pewności siebie przypisuje się m.in. Niepowodzenia we wprowadzaniu nowego produktu na rynek czy przetrwaniu nowo założonej firmy. Wpływa ona także na prezentowanie nadmiernie optymistycznych prognoz i fałszowanie sprawozdań finansowych.
równocześnie od menedżerów oczekuje się zdecydowania i szybkiej reakcji na zmieniające się warunki prowadzenia działalności, które z natury znamionują się niepewnością, niepełną informacją i ryzykiem.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.