Miniatura skierowana do uczniów szkół podstawowych. "Takie pojęcia, jak zabawa czy gra typowo kojarzone są ze zwykłą rozrywką. Fakt, że u podstaw każdej gry czy zabawy leży umowa, która polega na ustaleniu pewnych reguł, skłonił wielu nauczycieli i ludzi zajmujących się procesem kształcenia do wykorzystania ich w nauczaniu matematyki.
Oczywiście gry czy zabawy wykorzystane do tego celu powinny być jedynie środkiem wspierającym i uatrakcyjniającym cykl uczenia. Cel na tej drodze jest nietrudny do osiągnięcia, ponieważ każda gra czy zabawa powoduje naturalną, istotnie u młodszych uczniów, chęć wygrania.
Po każdym okresie prób pojawia się naturalne pytanie, jak najskuteczniej grać, by osiągnąć sukces. Po kilku dość chaotycznych posunięciach, które niejednokrotnie kończą się przegraną, rozpoczyna się poszukiwanie adekwatnego sposobu gry, czyli tak zwanej strategii słusznej lub strategii zwycięskiej.
To poszukiwanie związane jest z odkryciem,,struktury", na której oparta jest ta gra. Ponieważ niniejsza książeczka skierowana jest do nauczycieli i uczniów młodszych klas, zasady gry proponowane do wykorzystania w procesie nauczania nie wykraczają poza podstawowe własności liczb naturalnych czy pojęć geometrycznych.
W klasyfikacji gier dokonanych przez Zofię Krygowską są tak zwane gry arytmetyczne. Jednak głównym celem jest zapoznanie na elementarnym poziomie z dwoma strategiami, czyli sposobami innowacyjnania w trakcie gry, które gwarantują zwycięstwo.
Postaraliśmy się wybrać takie przykłady gier, w których strategię zwycięską ma gracz inicjujący grę, jak ponadto gry, w których taką strategię ma drugi gracz. Poszukiwanie takiej strategii polega na analizowaniu gry.
Jedną z nich nazwaliśmy strategią,,analizy gry od końca", czyli poszukiwaniu tzw. Pozycji zwycięskich. Drugą z nich nazwaliśmy strategią,,nowoczesnania symetrycznego" i wyjaśniliśmy ją na przykładach.
Niejako celem ubocznym w przedstawionych grach jest ujawnienie podobieństwa strategii, mimo że gry oparte są na wykorzystaniu różnych sytuacji. Na zakończenie, chcemy zwrócić uwagę na istnienie gier, w których żaden z graczy nie ma strategii zwycięskiej i gier zwanych zdeterminowanymi, w których jeden z graczy wygrywa bez względu na sposób progresywnania uczestników gry.