Książka ta zrodziła się z przekonania, iż będzie konieczna studentom pedagogiki wczesnoszkolnej i studiującym edukację wczesnoszkolną albo dokształcającym się w tym zakresie nauczycielom. Autorka zawarła w niej swoje kilkunastoletnie doświadczenia z prowadzenia przedmiotu edukacja polonistyczna w systemie kształcenia zintegrowanego na uczelni i na platformie e-learningowej. Do kształcenia na odległość parę lat temu przygotowała 10 godzin wykładów, które za zgodą władz uczelni – Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie (obecnie im. Janusza Korczaka) – wykorzystała w tej publikacji. Pozostały one wchłonięte przez rozdziały książki, ale już jako treści konkretnie powiększone, zmienione i zaktualizowane.
W prezentowanym podręczniku pokazano wiedzę opartą zarówno na własnych doświadczeniach dydaktycznych autorki, jak i na bogatej literaturze przedmiotu. Omówiono w niej pracę z tekstami literackimi i z dziełami sztuki (muzyki, plastyki) najróżniejszymi metodami: pozawerbalnymi, a także werbalno-czynnościowymi, opartymi częściowo na analizie strukturalnej, i metodami aktywizującymi.
Autorka uważa, że metodyka edukacji wczesnoszkolnej uwzględniająca kształcenie literackie oparte na używaniu metod werbalno-czynnościowych, zadaniowych i metod aktywizujących znalazła już swoje miejsce w dydaktyce. Nie należy tego zaprzepaszczać.
W zakresie kształcenia językowego wykorzystuje tradycyjne metodyki, w których kładzie się nacisk na ćwiczenia służące rozwijaniu skuteczności językowej ucznia najróżniejszymi formami zadań.
Autorka ma jednak świadomość, iż kształcenie w głównej mierze techniki czytania i pisania obecnie już nie wystarcza do rozwinięcia jednostkowej, bogatej pod względem słownictwa i kreatywnej mowy, a także umiejętności poprawnego, ale i twórczego pisania. Ćwiczenia, które posiadają utrwalać materiał i kształcić z zasady nawyki, mogą stanowić bazę czynności nauczyciela na ogół na początku nauki dziecka, a z czasem powinny się stać tylko ćwiczeniami pomocniczymi, służącymi opanowaniu nowego materiału.
W podręczniku omówiono nowe propozycje rozwijania języka ucznia propagowane przez pedagogów nowatorów. Zaprezentowano metody pracy w świetle badań i teorii uwzględniających współczesną wiedzę o uczniu, jego zdolnościach, a także pracy mózgu.
Podtytuł: Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli
ISBN: 9788380953000
Kod paskowy: 9788380953000
Autorzy: Dobrowolska Danuta
Wydanie: 1
Rok wydania: 2018
Kod wydawcy: 21984
Miejscowość: Kraków
liczba stron: 300
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.0x23.5
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.48
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka