Nasze spojrzenie na starość uległo daleko idącej zmianie, co można należycie pokazać, odwołując się do koncepcji cyklów życia zaproponowanej poprzez Eriksona i równocześnie dokonując pewnej jej rewizji. Nieodłącznym elementem towarzyszącym starości staje się longlife education. Cechą współczesnego świata są bowiem stanowczo szybkie zmiany równocześnie w sferze wiedzy, jak i technice. W tym procesie nieformalnej edukacji stanowczą, ale też budzącą sporo krytycznych uwag rolę odgrywa Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW). Instytucja ta ma za sobą prawie 50 lat rozwoju i jest przedmiotem dużego zainteresowania badaczy.Podejmując temat roli Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pragnęliśmy znaleźć w tym obszarze nowe wątki. Wykorzystanie najróżniejszych instrumentów badawczych poskutkowało zebraniem bogatego i rozmaitego materiału, który pozwolił na bardziej wszechstronne sportretowanie UTW działających na terenie Poznania i Leszna.Na postawie listy potrzeb Howarda McClusky?ego analizowano równocześnie programy UTW, jak i poziom zaspokojenia tych potrzeb w opiniach uczestników. W dodatku Czytelnik otrzymuje kolejną porcję informacji na temat historii i rozwoju UTW w Polsce i na świecie i przegląd badań, jakie na ich temat już zrealizowano.Ambicją autorów jest?znalezienie nowych wątków? i?innego spojrzenia?. Poza opisem działania UTW i charakterystyką ich uczestników, chcą oni bowiem wyszczególnić na poziom zaspokojenia (a także niezaspokojenia) najróżniejszego typu potrzeb, a także szukać remedium na dotychczasowe słabości funkcjonowania UTW. Praca ma więc charakter nie tylko heurystyczny, ale i funkcjonalny.z recenzji profesor Marty Zahorskiej