"Każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie [...]. Natomiast nie ulega wątpliwości, że opis doświadczenia poręcznego świetnie mieści się w dydaktyce szkoły wyższej i co ważne, jest niepowtarzalny, oryginalny, nieszablonowy ze względu na rzadko spotykaną wśród nauczycieli akademickich pasję, jaką zaprezentowała pani K.
Majchrzak-Ptak,proces kształcenia miał nie tylko merytoryczny, ale i autoedukacyjny charakter i sens. Z tego typu postawą spotykamy się nad wyraz rzadko, gdyż kształcenie młodych dorosłych, studentów dla zdecydowanej większości akademików jest jedynie formalnym obowiązkiem.
Tymczasem Autorka tej książki potwierdza swoim doświadczeniem, zaangażowaniem i niezwykłą empatią wobec studentów, iż edukacja może mieć rozmiar dialogiczny, partnerski, otwarty, emancypacyjny, a przy tym satysfakcjonujący dla obu stron tego procesu.
Jest przy tym autentyczna, szczera, gdyż nie ukrywa przed czytelnikami wątpliwości, rozczarowań czy nawet śladowych niepowodzeń. Rekonstrukcja procesu badawczego spełnia naukowe kryteria. Autorka nie poprzestaje bowiem jedynie na przywoływaniu adekwatnych do spodziewanych czy zaobserwowanych reakcji postaw, refleksji własnych lub studentów, lecz odwołuje się w ich interpretacji do socjologicznych, psychologicznych, filozoficznych czy pedagogicznych kategorii pojęciowych i ich teoretycznych źródeł.
dzięki temu rozprawa nabiera nieszablonowego znaczenia poznawczego, a zarazem inspiruje do innych badań." Z recenzji prof. Dr. Hab. Bogusława Śliwerskiego "Pani Kinga Majchrzak-Ptak w swojej książce udowodniła, że docieranie do pamięci i praca z/nad pamięcią społeczną jest nieprzeciętnym sposobem edukacji.
Uczy poznawania świata i siebie samego. Uczy także, jak świat i siebie samego zmieniać, przekształcać, rozwijać za pomocą studiów nad pamięcią. Ale odsłania także ciemną stronę pamięci, jako źródło homofobii, nietolerancji, agresji.
Pedagogika nie powinna zapominać o pamięci... Wyjątkowo wysoko oceniam te fragmenty recenzowanej pracy, które bezpośrednio odnoszą się do programu,,Studenci wobec miejsc (nie)pamięci UMK", i to zarówno w części projektującej badania, analizującej przebieg tego badania, jak i prezentującej rezultaty tego przedsięwzięcia.
Każdy z poszczególnych komponentów tej złożonej procedury dowodzi, iż, po pierwsze, Autorka dysponuje rozległą wiedzą teoretyczną na temat modelu,,badania w działaniu", na co wskazuje np. Wnikliwa charakterystyka przyjętej metody.
Po drugie, Autorka wręcz mistrzowsko opanowała praktykę niełatwych partycypacyjnych badań zespołowych. To, co na ten temat napisała, może służyć za metodyczny wzór edukacyjnych badań w działaniu. Będzie to cenna pomoc zwłaszcza dla adeptów tego typu badań, a osobom bardziej nowoczesnym w tej sztuce przytoczone ustalenia posłużą za punkt odniesienia, porównania i dyskusji z innymi rozwiązaniami.
Trzeba posiadać obfity poziom świadomości metodologicznej, pewnej odwagi i determinacji, aby wieloetapowy, rozciągnięty w czasie, złożony problemowo i organizacyjnie program badania w działaniu konsekwentnie wcielać w życie.
Jest to ważne osiągnięcie Autorki!" Z recenzji prof. Dr. Hab. Wiesława Theissa Powyższy opis pochodzi od wydawcy.