kolekcja Wykłady z Psychologii obejmuje autorskie ujęcie podstawowych dziedzin psychologii, wchodzących w obręb programu pięcioletnich studiów magisterskich na tym kierunku. Poszczególne książki z tej linii, napisane przez badaczy o długoletnim doświadczeniu dydaktycznym i znaczących osiągnięciach naukowych, są adresowane z zasady do studentów psychologii, ale mogą również być z pożytkiem zastosowane poprzez studentów pokrewnych kierunków. W kolekcji Wykłady z Psychologii ukazują się książki, które odnoszą się do przedmiotów ujętych w niewiele znaczących kryteriach programowych opracowanych poprzez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego, a także w Standardach akredytacji kierunku studiów psychologia Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej — jednocześnie z grupy przedmiotów podstawowych, jak i grupy przedmiotów ujętych w programach najróżniejszych specjalności (psychologii klinicznej, psychologii edukacji, psychologii organizacji i zarządzania itd.). W następnych tomach - obok nowatorskiego podręcznika Wstęp do psychologii - zaprezentowane zostaną także najnowsze obszary badań w zakresie podstaw i zastosowań psychologii, m.in.: psychologia wychowawcza, biologiczne podstawy zachowań, psychologia rehabilitacji. Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja z danymi empirycznymi. Powtarzalność badań stanowi wyraźną cechę poznania naukowego. Metoda eksperymentu jest taką metodą, która zezwala na powtarzalność badania, czyniąc je intersubiektywnie komunikowalnym i intersubiektywnie kontrolowalnym i dostarcza wiedzy o najwyższym stopniu pewności. Podręcznik wprowadza Czytelnika - studenta psychologii, pedagogiki i dyscyplin pokrewnych (np. Socjologii) - w podstawy eksperymentu jednocześnie laboratoryjnego, jak i terenowego, opartego na porównaniach dwugrupowych i na porównaniach wielogrupowych (odwołującego się do statystycznego modelu analizy wariancji). Obejmuje on pewne "minimum" metodologiczne, którego opanowanie przez Czytelnika pozwala na poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań eksperymentalnych. Autor włożył mnóstwo wysiłku, żeby te trudne zagadnienia wyłożyć w sposób systematyczny i przystępny dla osób z podstawowym przygotowaniem statystycznym.