Grupa gimnazjalistów Republiki pokaźnej Azji Wschodniej zostaje uprowadzona ze szkolnej wycieczki i skierowana przez autorytarny rząd na niewielką, ewakuowaną z mieszkającej tam ludności wyspę. Pozostawieni sami sobie, dysponując dostarczonym im uzbrojeniem, posiadają tylko jedno zadanie: tak długo mordować się nawzajem, aż przeżyje tylko jeden.
W tym czasie przeprowadzane są liczne pomiary, między innymi czasu koniecznego na wykonanie zadania. Ostatnia pozostała przy życiu osoba z klasy (zwycięzca) uzyskuje zabezpieczenie na całe życie, a także dyplom gratulacyjny z podpisem Wodza.
Nie ma możliwości sprzeciwu. Nie ma możliwości odmówienia udziału w „programie" bez groźby natychmiastowej śmierci – do szyj nastolatków przymocowano bowiem specjalne obroże z ładunkiem wybuchowym.
Mogą albo poddać się grze i zabijać, albo samemu zginąć… Osławiony, wysokooktanowy thriller Koushuna Takamiego jest oparte na prostym, acz porywającym założeniu: Jak zachowają się nastolatki, które – żeby przetrwać – muszą się nawzajem zabijać? To przekonująca i poruszająca alegoria młodości i warunków (nie)życia w świecie napędzanym korporacyjnym wyścigiem szczurów.
Kiedy po raz pierwszy książka trafiła na rynek japoński, spotkała się z poważną krytyką. Autorowi zarzucano nadmierne epatowanie przemocą, co jednak nie przeszkodziło „Battle Royale" w sprzedaży. Powieść, porównywana do „Władcy much" Williama Goldinga, wyjątkowo prędko stała się jednym z największych bestsellerów, i to nie tylko w Japonii.
obecnie „Battle Royale" można niewątpliwie nazwać klasykiem i prawdziwym popkulturowym fenomenem. Została sfilmowana, trafiła w dodatku do świata gier. Wydawnictwo Vesper po raz pierwszy pokazuje powieść polskiemu czytelnikowi – w tłumaczeniu Uli Knap, wzbogaconą o fenomenalne ilustracje Macieja Kamudy.