Książka Jespera Juula i Helle Jensen to suma doświadczeń dwojga duńskich pedagogów i terapeutów na temat kompetencji relacyjnych. Według autorów stanowią one potrzebne uzupełnienie narzędzi każdego nauczyciela, nauczycielki, tutora, wychowawczyni, dyrektorki szkoły albo przedszkola. W swej książce zawarli oni jednocześnie teorię, jak i mnogość przykładów ilustrujących, jak osoby pracujące z dziećmi mogą zadbać o ich niepodzielność i poczucie własnej wartości, nie rezygnując przy tym z własnej przywódczej roli w grupie czy klasie.Kompetencje relacyjne to umiejętność patrzenia na relacje w nowy sposób. Są one wyrazem woli zmiany paradygmatu wychowania z ideału posłuszeństwa na ideał odpowiedzialności. Mieści się w nich także umiejętność zadbania o nierozłączność i autentyczność osób dorosłych w kontaktach z dziećmi czy innymi osobami dorosłymi i nowe postrzeganie odpowiedzialności osobistej.Wspólnym mianownikiem kompetencji relacyjnych jest idea równej godności, która mówi,potrzeby dorosłych i dzieci są równie ważne. Werbalne i niewerbalne reakcje dzieci i nastolatków należy traktować jednakowo poważnie jak słowa i zachowanie dorosłych. Tylko w ten sposób można stworzyć dobre środowisko do nauki i rozwoju dla uczniów i uczennic, a także satysfakcjonujące środowisko pracy dla nauczycielek i nauczycieli.