Czytanie ze zrozumieniem 4. Wiersze to jedna z tych książeczek PUS, których celem jest ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Adresujemy ją do dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej. Umiejętność czytania ze zrozumieniemnabyta w pierwszych latach nauki jest bardzo ważna i potrzebna na wyższych stopniach edukacji. Otwiera ona przed dzieckiem możliwość samodzielnego czytania, jak również dalszego systematycznego i efektywnego uczenia się oraz pogłębiania wiedzy. Istotą czytaniajest zrozumienie treści poprzez analizę znaczenia poszczególnych słów, wyrażeń i zdań. Dziecko czytające ze zrozumieniem umie wskazać główną myśl tekstu, wyróżnić bohaterów i poprawną kolejność wydarzeń. Szybciej i lepiej się uczy. także przyswaja nowe informacje i umie je wykorzystywać. Praktyczne ćwiczenia czytania ze zrozumieniem pozwalają dzieciom zdobyć umiejętność posługiwania się tekstem jako podstawowym źródłem danych. Jej brak sprawia, iż dziecko potrzebuje na czytanie więcej czasu. Wyraźnie sięzmniejsza poziom jego zainteresowania tekstem, a nieraz następuje nawet zniechęcenie i rezygnacja z czytania. Czytanie ze zrozumieniem 4. Wiersze to książeczka, która mieści zbiór znanych i uznanych wierszy dla dzieci napisanych przez Juliana Tuwima, Jana Brzechwę czy Wandę Chotomską. To głównie od tych wierszy zaczyna się dziecięca przygoda z czytaniem. Pojawiają się w nich bowiem żarty i zabawy językowe, które z łatwością wpadają w ucho. Rymy i rytmy upraszczają dzieciom przyswojenie pojedynczych wyrażeń albo fragmentów. Pomagają bratać wydarzenia czy skojarzyć bohatera z mocnym wierszem. Dzięki temu potrafią one określić nastrój wiersza, ustalić myśl przewodnią utworu i wskazać zawarte w nim przesłanie. Znajdujące się w książeczce ćwiczenia polegają na: - uzupełnianiu tekstu brakującymi wyrazami - dopełnianiu trafnych rymów - analizowaniu treści - doskonaleniu zdolności kojarzenia opisanych w wierszu zdarzeń Czytanie ze zrozumieniem 4. Wiersze to książeczka PUS, która – jak i pozostałe części tej linii – może być wykorzystywana jako materiał dodatkowy wspierający analizę lektur w szkole, na zajęciach wyrównawczych, a także w edukacji domowej. Zawarte w książeczce barwne ilustracje przyciągają uwagę dziecka, nakłaniają w dodatku do poznania się z treścią utworu i wspierają proces rozumienia przeczytanego tekstu.