Budowa podręcznika i poszczególnych rozdziałów zezwala na realizację treści programowych w sposób wybrany poprzez nauczyciela i na samodzielną pracę ucznia. Książka porusza pięć głównych zagadnień, ułożonych w logicznie rozplanowanych rozdziałach. Na początek uczeń przyswoi zasady projektowania relacyjnych baz danych, opanuje dotyczące ich słownictwo i dowie się, w jakich sytuacjach są one używane. Następnie pozna program MS Access, służący do tworzenia lokalnych baz danych i zarządzania nimi. W rozdziale trzecim zgłębi tematykę architektury systemów baz danych. Nauczy się instalować i konfigurować systemy bazodanowe, na dodatek te używane do zarządzania bazami danych. Kolejną część podręcznika poświęcono strukturalnemu językowi zapytań SQL i jego roli w pracy z bazami danych. Na koniec omówiono temat administrowania bazami danych, zarządzania uprawnieniami użytkowników oraz kontroli ustawień dostępu, a także tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania utraconych informacji.