Zgodnie z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej uczniowie, którzy we wrześniu 2021 roku przyjdą do klasy ósmej realizowali już nową podstawę programową: „zostali wcześniej wprowadzeni do myślenia algorytmicznego, poznając podstawowe pojęcia informatyczne i rozwiązując algorytmicznie wybrane problemy, programując przy tym ich rozwiązania. W związku z powyższym dotychczas zdobyte wiedza i umiejętności informatyczne są rozwijane i poszerzane oraz stawiane są pierwsze kroki w tekstowym języku programowania". Dlatego z nowej wersji podręcznika usunięto temat 4. Z poprzedniego wydania, w którym omawiane było tworzenie programów w dydaktycznych środowiskach programowania (Baltie i Scratch). W nowym wydaniu realizacja podstawowych algorytmów w rozdziale II jest przedstawiona w językach wysokiego poziomu (C++ i Python). Celowo jednak pozostawiono realizacje tych samych algorytmów w środowiskach znanych uczniom (Baltie i Scratch), by mogli je porównać z realizacją w językach C++ i Python. Uczniowie powinni zauważyć, iż realizuje się je w podobny sposób, a języki programowania różnią się głównie składnią.Nauka zgodna z podstawą programowąJednym z celów podstawy programowej jest „rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów", dlatego w podręcznikach z linii teraz bajty formułujemy w wielu miejscach problemy, które analizujemy i dla których szukamy rozwiązań.Zgodnie z nową podstawą programową, w podręcznikach do klas VII i VIII znalazły się zagadnienia dotyczące algorytmiki i programowania – stosownie rozdzielone pomiędzy klasy VII i VIII.na dodatek, w podręczniku znajdują się tematy, w których uczeń kontynuuje naukę metod redagowania tekstów komputerowych (m.in. Używanie tabulatorów, wstawianie informacji do stopki i nagłówka, tworzenie przypisów) realizowania prezentacji multimedialnych i obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym i tworzenia strony internetowej.Tematy dotyczące pracy w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym rozdzielono pomiędzy klasy VII i VIII, tak aby trudniejsze zagadnienia znalazły się w klasie VIII. W ten sposób uczniowie nie będą czuli się znużeni jednym działem realizowanym przez sporo godzin i będą mogli uzupełnić niezbędną wiedzę przed kontynuacją nauki na wyższym poziomie edukacji.Rozdział dotyczący Internetu został przygotowany tak, by uczeń w VII klasie skupił się na nauce wyszukiwaniu danych i formach komunikacji, a w klasie VIII spróbował swoich sił w produkowaniu stron internetowych z użyciem istotników HTML. Ponadto poznaje sposób zakładania bloga z zastosowaniem przykładowego systemu CMS – WordPress.Programowanie w klasach VII-VIIIW klasach IV-VI uczeń poznał podstawowe zasady programowania i potrafi tworzyć programy komputerowe w dydaktycznych środowiskach programowania Baltie, Scratch i Logomocja. Zgodnie z podstawą programową „w programach stosuje: instrukcje iteracyjne, warunkowe, funkcje […]".W klasie VII uczniowie m.in. Tworzą listy kroków i budują schematy blokowe, poznają podstawowe techniki algorytmiczne. Korzystając z poznanych dydaktycznych środowisk programowania (Baltie, Scratch i Logomocja), wykonują trudniejsze programy z obliczeniami na zmiennych, a z zasady definiują i stosują podprogramy (z parametrami i bez). Aby definiowanie i powodowanie podprogramów nie sprawiało uczniom trudności, celowo wyjaśniono je w znanych im środowiskach.W klasie VIII wprowadzamy podstawy programowania w dwóch językach programowania wysokiego poziomu – C++ i Python. Nauczyciel może wybrać jeden z języków programowania albo omówić obydwa. Niezależnie od wyboru, zawsze zostanie zrealizowana podstawa programowa.Uczniowie zaczynają od pisania prostych programów w językach wysokiego poziomu (C++ i/lub Python). Stosują w programach podstawowe instrukcje (wejścia i wyjścia, iteracyjne, warunkowe). Zaprezentowanie podstaw obydwu języków w podobnie skonstruowanych tematach (temat 4. I temat 5.) z podobnymi ćwiczeniami ma na celu pokazanie nie tylko podobieństw, ale i różnic w składni C++ i Python.W kolejnych tematach uczniowie poznają algorytmy wyszczególnione w podstawie programowej oraz ich realizację w dydaktycznych środowiskach programowania (Baltie i Scratch) i w językach programowania (C++ i Python), porównując realizację tego samego algorytmu w różnych środowiskach. Przy okazji programowanie wybranych algorytmów uczniowie poznają wykorzystanie funkcji i tablic (list) w językach C++ i Python.Jeśli uczniowie poznają podstawy programowania w wybranym języku wysokiego poziomu, będą mogli po ukończeniu szkoły podstawowej świadomie wybrać dalszy kierunek kształcenia (np. Informatykę w zakresie zwiększonym).Programowanie w klasie VIII należy traktować jako wprowadzenie do programowania w językach wysokiego poziomu – uczniowie powinni zrozumieć, na czym ono polega.