Jeżeli chcesz wyróżnić się na rynku, Ci trzeba strategii doświadczeń. Dlaczego? Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale twoi konsumenci nie kupują od ciebie produktów czy usług – oni kupują doświadczenia. Co więcej, w najbliższych latach doświadczenia staną się fundamentem tworzenia nieszablonowej wartości rynkowej i głównym źródłem przewagi strategicznej. Jak to zrobić? Musisz zbudować solidną, lecz wykonalną strategię i skutecznie wdrożyć ją w całej organizacji. Aga Szóstek określa tę strategię jako umami, które jest piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom unikatowy smak. W realiach biznesowych umami rozumiane jest jako doświadczenie, którego konsumenci nigdy nie mają dość i o którym sami z siebie opowiadają innym, jako czynnik, dzięki któremu nasza oferta przestaje być „w porządku", a staje się czymś niepowtarzalnym i zapadającym w pamięć. Strategia Umami w projektowaniu doświadczeń Strategia Umami to podejście opracowane na bazie 20 lat doświadczenia zawodowego łączącego badania akademickie z praktyką biznesową. Jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług na poziomie strategicznym. Model zaproponowany poprzez autorkę to kolejny krok w ewolucji myślenia projektowego, który pozwala: (a) dowiedzieć się, jakie historie opowiadają dziś twoi klienci (b) odkryć czynniki motywujące i zniechęcające, które kierują tymi historiami (c) zdefiniować perfekcyjne przyszłe doświadczenie, które chcesz dostarczyć (d) określić wykonalne środki, które zapewnią postęp w realizacji tej wizji, a także (e) ocenić ten postęp dzięki analizie przyszłych historii klientów. Biznesowe aspekty budowania doświadczeń klientów Pełna ergonomicznych historii, szeroko zakrojonej wiedzy, śmiałych przemyśleń i użytecznych porad, ta książka pomoże ci przystosować organizację do budowania wyjątkowej wartości rynkowej poprzez dostarczanie klientom niezapomnianych doświadczeń. Dzięki niej będzie ci łatwiej opracować i wdrożyć strategię prokliencką, dzięki której nadasz swojej organizacji nową energię, wyróżnisz się na rynku i zostaniesz pokochany poprzez swoich klientów, którzy będą z ochotą opowiadać o tobie innym. Bo aby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić. *** Gdy ktoś mnie pyta, dlaczego potężna firma czy branża nie przyjęły jeszcze modelu ekonomii doświadczeń, zawsze odpowiadam to samo: to kwestia nastawienia. Nie wiedziałem natomiast, że tajemnica obrania nastawienia trafnego dla wdrożenia modelu projektowania doświadczeń tkwi w przepysznej koncepcji umami. Nadszedł czas, aby twoja producent wyszła ponad Punkt Wyjścia Umami, wyznaczający podstawowy poziom funkcjonalności, i zaczęła oferować klientom wartość emocjonalną, a choćby poczucie sensu. To książka dla wszystkich projektantów doświadczeń i liderów. Pozwólcie, aby Aga Szóstek pokazała wam, jak projektuje się i kreuje wartościowe doświadczenia, a wraz z nimi wartościowe wspomnienia. B. Joseph Pine II, współautor książki The Experience Economy: Competing for Time, Attention, and Money To książka pełna perfekcyjnych pomysłów i wiedzy, można się z niej naprawdę niemało dowiedzieć. Mimo to ani poprzez chwilę nie miałam poczucia, że ktoś prawi mi kazania. Miałam raczej poczucie udziału w mądrej rozmowie, w której Aga Szóstek dzieli się ze mną inspirującymi przykładami, wskazówkami biznesowymi, poradami projektowymi, badaniami psychologicznymi oraz anegdotami z życia prywatnego i zawodowego. To książka o projektowaniu doświadczeń, która sama w sobie jest wspaniałym doświadczeniem. Anna E. Pohlmeyer, liderka ds. Badań doświadczeń w Diffferent była współdyrektor w Delft Institute of Positive Design przy Delft University of Technology Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakich możemy od siebie wymagać, jest nauka patrzenia na okalający nas świat w nowy sposób. Przemyślenia Agi w pełni odmieniły mój punkt widzenia. Na kartach tej książki zawarła czystą magię – zaproszenie do tego, by zobaczyć piękno rzeczywistości z jej punktu widzenia. Anthony Rocco, projektant doświadczeń, San Francisco Książka Agi to nieprzeciętny punkt wyjścia dla osób ze świata biznesu, które chciałyby użyć projektowanie doświadczeń do rozwijania firm. To jeszcze doskonały podręcznik dla projektantów, którzy chcieliby nauczyć się mówić o swej pracy w kontekście biznesowym. Andy Sontag, menedżer programu projektowania doświadczeń w szkole Kaospilot Doświadczenia otaczają nas zewsząd. Produkty ulegają coraz większemu spowszednieniu, więc to właśnie doświadczenia w coraz pokaźniejszym stopniu stają się podstawowym czynnikiem wyróżniającym. To one sprawiają,klienci wybierają sobie swoje ulubione firmy i pozostają im wierni. Książka ta oferuje czytelnikom jakże potrzebne dane o tym, dlaczego i w jaki sposób w dzisiejszych czasach należy stawiać na doświadczenia. To jednak nie wszystko – dzięki gotowym modelom i wskazówkom jest stanowczo użyteczna, czytelnicy mogą stosować zawarte w niej dane w swej codziennej pracy. Fabricio Teixeira, współzałożyciel Online Publication UX Collective *** Dr Aga Szóstek jest strategiem doświadczeń. Poprzez ostatnie 20 lat zajmowała się najnowszymi dokonaniami na styku projektowania, technice i biznesu. Pracowała z takimi markami jak Google, Philips, Canon, Samsung, EY, Santander, ING czy Orange i wieloma innymi. Odpowiadała za wprowadzanie strategicznego myślenia związanego z projektowaniem doświadczeń do pracy zespołów projektowych i do sal posiedzeń zarządów. Prezentowane przez nią podejście zainspirowało niemało organizacji do zmiany strategii i postawienia na doświadczenia jako ich podstawowy czynnik uwydatniający. Aga pisze o strategii, przywództwie i innowacjach projektuje narzędzia Seed Cards, których celem jest wspomaganie ludzi w projektowaniu specyficznych doświadczeń jest również współprowadzącą podcast na temat kreatywnego przywództwa: Catching The Next Wave. Jest także współtwórczynią wirtualnego kursu Become, tworzonego dla liderów kreatywnych zmian, którzy chcieliby zabrać sprawy w swoje ręce i wieść prym w dzisiejszym świecie. Doktorat obroniła na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven w Holandii, a projektowanie doświadczeń wykłada na całym świecie.