"lubiana, bogato ilustrowana i udokumentowana książka zawierająca przegląd zakładów tworzyjących nadwozia samochodowe w II Rzeczypospolitej, poprzedzony pokaźnym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technologii nadwozi.
Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.), a także innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.
Autor pokazuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter nowatorski, przybliża mnóstwo mało znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.
Zbierając materiały do książki, autor sięgał zarówno do źródeł współczesnych - krajowych i zagranicznych, jak i do oryginalnych wydawnictw prasowych, firmowych i reklamowych z epoki. Publikacja zainteresuje nie tylko liczne grono wielbicieli polskiej motoryzacji i amatorów samochodów zabytkowych, lecz także wszystkie osoby pasjonujące się historią gospodarczą II Rzeczypospolitej.Publikacja kontynuuje tematykę związaną z motoryzacją w II Rzeczypospolitej.
Pierwsza książka autora pt. Montownie samochodów w II Rzeczypospolitej (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2018, ISBN 978-83-206-1999-7) prezentujeła zakłady montażowe krajowych i zagranicznych firm, działające w okresie dwudziestolecia międzywojennego na terenie Polski oraz Wolnego Miasta Gdańska.
Niniejsza przybliża niewiele znany, a zdaniem autora ważny rozdział z historii polskiej motoryzacji dwudziestolecia międzywojennego, jakim była wytwórczość nadwozi samochodowych. Książka została bogato zilustrowana i udokumentowana.
gromadzi przegląd zakładów formujejących nadwozia samochodowe w II RP, jest poprzedzona dużym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technologii wytwarzania nadwozi.
Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.) i innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.
Autor prezentuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter prekursorski, przybliża sporo niewiele znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.
Trudno teraz ocenić liczbę nadwozi wyprodukowanych w okresie II RP. Nie zachowały się żadne dokładne informacje ilościowe. Wielkości zamieszczone w niniejszej książce zostały w większości pozyskane z licznych archiwalnych i przystępnych prasowych wydawnictw motoryzacyjnych, które ukazywały się w II RP i za granicą, jak także z nielicznych publikacji powojennych.
Niestety informacje te są niepełne i nie da się skrupulatnie ustalić wielkości produkcji poszczególnych producentów. Autor nie dotarł na dodatek do informacji dotyczących zakładów działających na terenie Wolnego Miasta Gdańska.
Opracowanie nie obejmuje także małych zakładów karoseryjnych, produkujących od kilku do kilkunastu nadwozi w skali roku. Na podstawie analizy wymienionych źródeł autor opracował orientacyjne zestawienie nadwozi samochodowych wytwarzanych poprzez działające w okresie II RP zakłady karoseryjne, przedstawione w tabeli w rozdziale Podsumowanie.