Czwarte wydanie - lubianej w środowisku osób zajmujących się polskim szkolnictwem wyższym - publikacji zostało powiększone, uaktualnione i wzbogacone ilustracjami wybitnego rysownika Adama Korpaka. W publikacji omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania szkół wyższych, z uwzględnieniem najnowszych zmian m.in.
w zakresie: tworzenia i likwidacji uczelni, badań naukowych i grantów, oceny jednostek naukowych, warunków uzyskania tytułu profesora, procedury uzyskiwania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego, postępowania dyscyplinarnego w sprawach nauczycieli akademickich i studentów, progresywnania akredytacyjnego.
"Monografia zezwala na zainteresowanym wyjaśnienie sobie najróżniejszych wątpliwości dotyczących działania systemu. Książka prowadzi bowiem czytelnika przez świat współczesnej akademii w naszym kraju, poczynając od jej przeciętniewiecznej tradycji, łącznie z jej współczesnym wcieleniem w postaci cyklu Bolońskiego, aż do bieżących, aktualnych uwarunkowań działania szkół wyższych.
(...) Książka stanowi zatem wartościowe źródło przedstawiające w wyczerpujący sposób aktualne zagadnienia szkolnictwa wyższego w naszym kraju". Ze "Wstępu" prof. Jerzego Woźnickiego "Biorąc pod uwagę działanie w Polsce ponad 400 szkół wyższych (z których wielka część jest niepubliczna) i wciąż wysoki, przy malejącej liczbie młodzieży, stopień skolaryzacji na poziomie wyższym (...), podjęta problematyka jest ważna - i ma znaczenie funkcjonalne.
jednocześnie książka jest na rynku wydawniczym oryginalna, nie posiadając pełniejszego odpowiednika (...). Takie kompendium powinno być niebanalne dla czytelników, którymi mogą być, poza naukowcami zajmującymi się nauką, szkolnictwem wyższym i politykami publicznymi w tym zakresie, członkami, pracownikami i współpracownikami centralnych kolegialnych ciał ze sfery nauki i szkolnictwa wyższego, a także osobami pełniącymi funkcje kierownicze i pracującymi w administracji uczelni publicznych i niepublicznych, nauczyciele akademiccy, jak na dodatek doktoranci i studenci, zwłaszcza działający w ramach samorządu adekwatnie doktorantów i studenckiego".
Z recenzji prof. Dr. Hab.