„W kulturze euroamerykańskiej Indianie pokazujeni byli albo jako prymitywni, brudni, dzicy, albo jako „szlachetne dzikusy”, żyjący w zgodzie z naturą. Taki ich obraz został utrwalony już w pierwszych dekadach kolonizacji.
Współcześnie – wydawałoby się – wiedza na temat mieszkańców Amazonii radykalnie się zmieniła, a co z tego wynika – zmienił się także ich wizerunek. Jednak analiza tekstów kultury powstałych w XXI wieku (książek, filmów, komiksów, wystaw fotografii, gier planszowych i gier video) przedstawia inną tendencję: w świadomości społecznej wciąż funkcjonuje obraz rdzennych mieszkańców, który pokaźnie odbiega od prawdy i pełen jest egzotyzacji.W książce omówiona została historia Amazonii, historia ukazywania mieszkańców tego terenu, cykl tworzenia się stereotypowego o nich wyobrażenia.
Przeprowadzono także analizę i interpretację współczesnych tekstów kultury, które ten stereotyp wykorzystują.Recenzowana praca podejmuje aktualny i widoczny społecznie temat, zdając relację z oryginalnych analiz autorki.
Napisana została żywym, komunikatywny językiem poprzez dobrze poinformowaną i zaangażowaną ekspertkę. Przedmiotem zainteresowania Aleksandry Wieruckiej jest wizerunek mieszkańców Amazonii w „tekstach kultury XXI wieku”.
W sumie udało się jej wyznaczyć i poddać analizie ponad 60 przeróżnych tekstów. Analizy te wymagały rozmaitych kompetencji – z pól analiz wizualnych, tekstualnych, game studies, a także stricte językowych.
Autorka z powodzeniem wyławia kluczowe wątki badanego wizerunku, przypisywane tubylcom amazońskim od początku XVI wieku”.- prof. Dr hab. Waldemar KuligowskiAleksandra Wierucka – pracuje w Instytucie Badań nad Kulturą w Uniwersytecie Gdańskim.
Zajmuje się antropologią społeczeństw klasycznych, w tym ich funkcjonowaniem we współczesnym świecie. Od 2007 roku prowadzi badania antropologiczne w Ekwadorze – ich wynikiem jest pomiędzy innymi książka Huaorani of the Western Snippet (Palgrave Macmillan, New York 2015) i artykuły w czasopismach polskich i zagranicznych.
Członkini American Anthropological Association, Society for Anthropology of Lowland South America, Association for Cultural Studies, a także Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.