Kenneth Cukier, Viktor Mayer-Schönberger i Francis de Véricourt pokazują, dlaczego myślenie kontekstowe i modele mentalne to nasz główny atut w czasach sztucznej inteligencji. A także jak możemy zastosować te wyjątkowe ludzkie umiejętności, żeby podejmować lepsze decyzje w dobie algorytmów.
Ludzkość mierzy się z rewolucyjnymi wyzwaniami – od pandemii po populizm, od sztucznej inteligencji po masowe bankructwa firm, od nierówności majątkowych po zmiany klimatu. Autorzy wskazują w niniejszej książce najważniejsze narzędzia, które pozwolą nam odnaleźć właściwą drogę w gąszczu narastających problemów.
O produktywności podjętych poprzez nas działań – niezależnie od tego, czy na poziomie osobistym, zawodowym, państwa, czy wreszcie całej cywilizacji – decyduje to, co jest w nas: niepowtarzalna ludzka zdolność do myślenia kontekstowego. Na czym ona polega? Na tworzeniu modeli mentalnych, które pozwalają nam dostrzegać poprawnieści, przewidywać, jak sprawy będą się toczyć, i rozumieć nowe sytuacje. Ramy, w które ujmiemy informacje zagadnienie, przesądzają o tym, jakie decyzje podejmiemy i jakie rezultaty osiągniemy.
Zagadnienia takie jak pamięć czy rozumowanie od dawna leżą w centrum zainteresowania naukowców, na uboczu natomiast pozostawały kwestie związane z myśleniem kontekstowym. Kiedy jednak komputery coraz lepiej radzą sobie z realizowaniem niektórych zadań poznawczych, ramowanie staje się funkcją krytyczną – a tylko ludzie mają taką zdolność. Jeśli chcemy rozwiązywać problemy, które stawia przed nami rzeczywistość, musimy nauczyć się inaczej na nie patrzeć i skupiać nasze myśli na ich newralgicznych elementach.
Niniejsza książka jest pierwszym przewodnikiem prezentującym, jak biegle opanować naszą przyrodzoną umiejętność tworzenia modeli mentalnych i jak dzięki nim zacząć sięgać poza oczywiste rozwiązania. Przeczytacie w niej także m.in.:
• Dlaczego rada, żeby zacząć myśleć nieszablonowo, nie przyda się nikomu.
• Jak bracia Wright, nie mając żadnego formalnego przygotowania w zakresie fizyki, po raz pierwszy w historii ludzkości wznieśli się w powietrze samolotem, zawdzięczając to wzorowo przeprowadzonemu myśleniu kontekstowemu.
• Jak wykorzystanie hasztagu #MeToo na Twitterze doprowadziło do zmiany sposobu postrzegania napaści na tle seksualnym od wstydu do upełnomocnienia.
• Jak ramowanie Covid-19 jako choroby odpowiadającej sezonowej grypie doprowadziło do katastrofy, a stworzenie modelu opartego na SARS (ciężkim ostrym zespole oddechowym) pozwoliło Nowej Zelandii uporać się z pandemią.
Każda chwila naszego życia zostaje przefiltrowana przez wykonane poprzez nas modele mentalne, mimo to w głównej mierze są one dla nas niewidoczne. Ta wnikliwa książka pokazuje, jak uświadomić sobie, że zawsze patrzymy poprzez pryzmat czegoś, i jak szukać nowych punktów widzenia, kiedy otaczający nas świat wciąż się zmienia. Ważna i {pomocn|przydatn)a pozycja – pewną ręką prowadząca nas po niespokojnych czasach.
- Adam Grant, autor bestsellerów Buntownicy i Leniwy umysł, twórca podcastu TED WorkLife
Fascynujące spojrzenie na to, co sprawia, że w dobie algorytmów ludzie są wyjątkowi – i na to, jak myśleć lepiej, żeby nie dać się maszynom.
- Mustafa Suleyman, współzałożyciel DeepMind i wiceprezes Google’a
To książka, która trafnie pokazuje, że podstawą kreatywności, krytycznego myślenia i innowacyjności są modele mentalne. Wyjaśnia również, jak je opanować, żeby móc uporać się z najtrudniejszymi wyzwaniami w biznesie i życiu społecznym.
- Aaron Levie, dyrektor generalny serwisu Box
Kenneth Cukier - starszy redaktor w „The Economist", gdzie prowadzi cotygodniowy podcast Babbage poświęcony technologii.
Viktor Mayer-Schönberger - profesor zarządzania internetem w Oksfordzkim Instytucie Internetu na Uniwersytecie Oksfordzkim.
Francis de Véricourt - profesor nauk o zarządzaniu i dyrektor Centrum Decyzji, Modeli i Danych w Europejskiej Szkole Zarządzania i Technologii.