Masaaki Imai, założyciel Instytutu Kaizen i pionier koncepcji ciągłego doskonalenia, tym razem podjął wyzwanie opracowania i wdrożenia ogólnej strategii biznesowej kaizen/lean, która może odmienić działania operacyjne marki.
W dzisiejszym świecie producenta ocenia się i wycenia za każdym razem na podstawie ich wyników finansowych. Czy zatem efektywność operacyjna nie ma żadnego znaczenia? Czy marnotrawstwo zasobów, niska skuteczność i niepotrzebnie realizowane czynności zupełnie się nie liczą? Kwoty w milionach czy miliardach dolarów mało nam mówią na temat potencjału marki. Na tej podstawie nie da się niczego o nim wywnioskować.
KAIZEN ™ jako strategia to świeże spojrzenie na zarządzanie operacyjne w skali globalnej. Imai namawia swych czytelników, żeby przestali kłaść nacisk na wolumen i tempo sprzedaży, a za to skupili się na nowym, efektywniejszym podejściu, jakim jest Ocena FSL™ (przepływ, synchronizacja, poziomowanie). Zgodnie z koncepcją przepływu sekwencja pracy powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, żeby każdy składnik przemieszczał się między procesami bez zakłóceń i przestojów.
Imai ukazuje podstawowe założenia struktury idealnego systemu operacyjnego i produkcyjnego, a następnie krok po kroku opisuje proces wdrażania FSL™ w celu oceny wyników operacyjnych i wprowadzenia usprawnień, które pozwolą nad wyraz podnieść sprawność procesów i oszczędzać zasoby. W jego książce znajdziemy także liczne analizy przypadków, zaczerpnięte z doświadczeń wielu różnorodnych firm z całego świata.
Masaaki Imai odegrał ogromną rolę w budowie i rozwoju globalnego ruchu na rzecz ciągłego doskonalenia się. Optymalizacja logistyki metodą FSL™ to koncepcja i zbiór wskazówek, które mogą pomóc w ograniczeniu marnotrawstwa, zwiększeniu wydajności i wprowadzeniu firmy na zupełnie nowy poziom.
W swojej trzeciej książce Masaaki Imai zadaje bardzo ważne pytanie: „Dlaczego po tylu latach tak mało firm stosuje rozwiązania lean?". Winą za taki stan rzeczy obarcza dyrektorów generalnych i członków rad dyrektorów, którzy dbają na ogół o akcjonariuszy, w mniejszym zaś stopniu o klientów. Geniusz tej książki tkwi w tym, iż Imai oferuje jednoznaczne i szczegółowe rozwiązania, które pozwalają z tym problemem się uporać. Jego ocena FSL (przepływ, synchronizacja, poziomowanie) pozwala określić aktualny status firmy poprzez pryzmat efektywności operacyjnej i realizacji założeń lean. Imai po raz kolejny proponuje menedżerom z całego świata cenną porcję wiedzy.
- Art Byrne, były dyrektor generalny Wiremold Company, autor książek Jak zrewolucjonizować firmę dzięki Lean Management oraz Jak wdrożyć Lean. Funkcjonalny poradnik
Masaaki Imai wprawnie opisuje szanse i zagrożenia strategiczne, które wiążą się z przechodzeniem do modelu lean. W zwięzły sposób podsumowuje największe wyzwania, mówiąc: „tradycyjne firmy w maksymalnym stopniu wykorzystują swoje zasoby, żeby uzyskać niewiele znaczące wyniki, natomiast producenta lean w nieznacznym stopniu wykorzystują zasoby, aby uzyskać maksymalne wyniki". Liderzy nie powinni – nie mogą – przejść obok tego wyzwania obojętnie. W książce KAIZEN ™ jako strategia czytelnik odszuka liczne przykłady na to, że kazein może pozytywnie wpływać na organizację, otwierając jej drogę do wyników, o jakich marzy każdy lider.
- profesor Bob Emiliani, Connecticut State University
nieprzeciętne domknięcie trylogii o podejściu KAIZEN™, za którym stoi niespotykana dojrzałość, wiedza i doświadczenie Masaaki Imai. Kompendium wiedzy użytecznej dla menedżerów chcących zmieniać świat, ukazujące, jak uwalniać się od dawnego dziedzictwa i łamać stare paradygmaty, jak zastąpić wyrafinowane narzędzia i metody do rozwiązywania problemów przy pomocy zdroworozsądkowego, niskokosztowego podejścia, jak zastąpić klasyczny paradygmat zarządzania operacyjnego, jakim jest ilość i prędkość, bardziej wydajnym podejściem: oceną przepływu, synchronizacji i poziomowania (FSL™). Autor zaprasza nas w nieszablonowy i typowy dla niego sposób w kolejną, fascynującą podróż pod znakiem kaizen, w której króluje swobodny przepływ.
- Mariusz Bryke, CEO Kaizen Institute Poland
Masaaki Imai promuje koncepcję kaizen od ponad 40 lat, rozwijając ją jako myśl, promując słowem i wcielając w czyn. Współpracował z twórcą Systemu Produkcyjnego Toyoty Taiichi Ohno i jest założycielem Kaizen Institute, wiodącej światowej marki konsultingowej zajmującej się wdrażaniem koncepcji ciągłego uczenia się w biurach na całym świecie. Sam w dodatku prowadzi wykłady i pracuje jako konsultant. Jego książki Kaizen oraz GEMBA Kaizen przyczyniły się do upowszechnienia tytułowej koncepcji na całym świecie. Zyskały sobie status globalnych bestsellerów i zostały przetłumaczone na mnóstwo języków, nadal również stanowią ważny punkt odniesienia dla wszystkich osób zainteresowanych tematem. Są przysłowiową „biblią" ciągłego rozwoju.