Jill Ehrenreich-May, Sarah M. Kennedy, Jamie A. Sherman, Emily L. Bilek, Brian A. Buzzella, Shannon M. Bennett, David H. Barlow Podręcznik jest poświęcony podejściu transdiagnostycznemu w terapii zaburzeń emocjonalnych - lękowych i nastroju (depresyjnych) - dzieci i młodzieży.
Opisany w nim program terapeutyczny powstał z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami, które wykazują objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Modułowa struktura programu zezwala na terapeucie realizację całego procesu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej przypasować interwencję do odbiorcy.
Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Podręcznik terapeuty uzupełniają poradniki, które zawierają przegląd umiejętności, jakich nabywa się podczas terapii, niezbędne formularze, ćwiczenia i zadania do pracy własnej.
Prezentowany program terapeutyczny ma charakter ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany komplet procedur terapeutycznych wydajnych w sytuacji całej grupy zaburzeń. Jest to także program transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o skutecznej pracy nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby.
Podręcznik terapeuty mieści pomiędzy innymi: omówienie opartych na dowodach naukowych strategii terapeutycznych, które pozwalają specjalistom wspomagać młodych klientów w poprawie funkcjonowania; solidne wytyczne co do prowadzenia terapii; informacje na temat włączania rodziców w terapię i wprowadzania ukierunkowanych na nich strategii, które wspomogą długofalową generalizację nowo nabytych przez dziecko umiejętności.
Program terapeutyczny dotyczy takich zaburzeń, jak: zaburzenie lękowe uogólnione; fobia społeczna; separacyjne zaburzenie lękowe; fobie swoiste; zaburzenie paniczne; agorafobia; zaburzenia depresyjne. Model terapii jest tak elastyczny, iż znajduje użycie także w przypadkach zaburzeń: pourazowych i związanych z czynnikiem stresowym (w tym zaburzeń adaptacyjnych); z objawami somatycznymi; tikowych; obsesyjno-kompulsyjnych.