Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci i młodzieży to próba odpowiedzi na zapotrzebowanie pracowników oświaty dotyczące danych na temat z zasady spotykanych zaburzeń, deficytów, trudności rozwojowych pojawiających się u dzieci i młodzieży.
Może stanowić źródło inspiracji do podejmowania określonych oddziaływań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej na terenie placówek oświatowych. Jej powstanie jest skutkiem wieloletniej pracy specjalistów, zajmujących się na co dzień wspieraniem jednocześnie dzieci i młodzieży, jak i ich rodziców, a także nauczycieli.
Żaden nauczyciel, psycholog czy pedagog szkolny nie musi być terapeutą czy specjalistą w zakresie zdrowia psychicznego. Należycie jednak, by pracownicy szkoły potrafili rozpoznać podstawowe zaburzenia psychiczne i uwzględnić je w swym progresywnaniu.
Znajomość objawów, a także obrazu klinicznego najczęściej występujących zaburzeń, a także umiejętność ich różnicowania usprawnia pracę z danym uczniem. W części I publikacji Czytelnik będzie miał okazję zapoznać się bliżej z wybranymi zaburzeniami psychicznymi, a także rozwojowymi dzieci i młodzieży: ADHD, zaburzenia zachowania, lękowe, nastroju, obsesyjno-kompulsyjne, odżywiania, więzi, PTSD, wykorzystanie seksualne, myśli i tendencje samobójcze, mutyzm, choroba tikowa, FAS, zaburzenia rozwoju językowego, zaburzenia sensoryczne.
Autorzy poszczególnych rozdziałów przedstawili charakterystykę określonych typów zaburzeń, ich najczęstsze objawy, sposoby funkcjonowania ucznia, a także zachowania mogące świadczyć o możliwości wystąpienia określonego problemu.
W części II książki Czytelnik zapozna się ze szkolnymi i pozaszkolnymi działaniami wspierającymi rozwój dziecka, jak dodatkowo leczącymi zaburzenia. Niemało problemów i trudności wychowawczych przejawianych na terenie szkoły może nasilać się lub zanikać w zależności od przyjętego modelu pracy.
w dodatku zwrócono uwagę na budowanie uporządkowanego i przyjaznego środowiska w klasie, którego celem jest niedopuszczenie do powstawania zachowań problemowych. Przybliżono techniki uczenia się, które sprzyjają poprawie koncentracji uwagi i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w trakcie lekcji.
Zaprezentowano także niejednokrotnie występujące zjawisko, jakim jest odmowa chodzenia do szkoły. Omówiono sposoby leczenia i terapii, współpracę pracowników szkoły z terapeutami oraz wyróznionia do nauczania specjalnego, także indywidualnego.