Podręcznik Europa. Nasza historia kl. 7. Cz. 1. (1815–1918) to 3 tom z planowanej 4-tomowej kolekcji. Jest wynikiem wspólnej polsko-niemieckiej pracy w wielorakim tego słowa znaczeniu. Powstał on w ścisłej współpracy wydawnictw, autorów, naukowych koordynatorów i ekspertów z obu krajów zajmujących się potężnymi epokami.
Poszczególne rozdziały są efektem dyskusji nad sposobem ukazania w podręczniku szkolnym spojrzenia na historię, uwrażliwiającego na przeróżne punkty widzenia i przeróżne dydaktyczne ujęcia przeszłości.Trwają prace nad podręcznikiem Europa.
Nasza historia kl. 7. Cz. 2. (1918–1939), który będzie uzupełnieniem tworzyw wymaganych przed nową podstawę programową.Podręcznik został w wydany w dwóch wersjach językowych – polskiej i niemieckiej.
Obie wersje są identyczne pod względem treści, układu stron, obudowy dydaktycznej i szaty graficznej. Tom trzeci, asygnowany dla prezentuje dzieje świata od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza.Każda lekcja zaczyna się tekstem wprowadzającym z pytaniami, które mają ukierunkować uwagę ucznia na najważniejsze zagadnienia danego tematu.
Niektórym lekcjom w tym miejscu towarzyszy mapa zatytułowana „W tym samym czasie w Europie”. Zaznaczono na niej wydarzenia, które rozgrywały się równolegle do tych opisywanych w lekcji. Pozwoli to uczniowi na szersze spojrzenie na dany temat i uświadomi,mnóstwo procesów w historii toczy się obok siebie, choćby, jeśli się ze sobą nie łączą.Narracja autorska przeplata się z licznymi tekstami źródłowymi oraz tekstami popularno-naukowymi, które pozwalają uczniowi na kształcenie umiejętności.
Szczególną rolę odgrywają tabelki „Punkty widzenia”, które prezentują najróżniejsze spojrzenia historyków z różnych krajów na dany temat. Nauki interpretacji i analizy najróżniejszych rodzajów źródeł uczą osobne strony „Warsztat historyka”.
Uczeń, korzystając z pytań pomocniczych, może nauczyć się etapów pracy nad różnymi rodzajami źródeł i zapoznać się z metodami, które są konieczne historykowi do pracy.wyjątkowe znaczenie twórcy podręcznika przypisali ramkom „Przeszłość w teraźniejszości”.
Pokazują one to, co zostało nam do dzisiaj z dawnych lat.