,,Instytucje i organizacje kulturalne! Zorganizujcie projekcję lub czytanie dramatu Golgota Picnic w geście sprzeciwu" - tak zaczynało się wezwanie do ludzi kultury po tym, jak pod presją nacisków środowisk prawicowych i Kościoła, przy braku wsparcia ze stron władz miasta i policji, dyrektor Malta Festival Poznań odwołał pokazy spektaklu Golgota Picnic Rodriga Garcíi, planowane na 27 czerwca 2014 roku.
Zorganizowane wówczas w całej Polsce PIKNIKI GOLGOTA - czytania tekstu i pokazy rejestracji spektaklu - były reakcją na (auto)cenzurę w dziedzinie sztuki, bierność instytucji państwa, działania Kościoła, groźby zastosowania przemocy, oraz próbą odzyskania konstytucyjnych uprawnień: prawa do bezpieczeństwa, do swobodnego uczestniczenia w kulturze, do wolności ekspresji artystycznej.
Całe to wydarzenie - od pierwszych protestów przeciwników Golgota Picnic, przez decyzję Festiwalu, po ogólnopolski protest obrońców wolności sztuki - skupia w sobie, jak w soczewce, podstawowe pytania o współczesną Polskę: o kształt naszej demokracji, o formy komunikacji i prowadzenia sporów, o wolność religijną i wolność artystyczną, rolę sztuki i odpowiedzialność instytucji sztuki, o przestrzeń publiczną i jej podział: występowanie w niej głosu najróżniejszych grup społecznych.
Wśród autorów m.in. Edwin Bendyk, Anna R. Burzyńska, Jakub Dąbrowski, Łucja Iwanczewska, Marta Keil, Izabela Kowalczyk, Ewa Łętowska, Antek Michnik, Beata Siemieniako, Jan Woleński, Wojtek Ziemilski. Agata Adamiecka-Sitek - absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim; autorka książki Teatr i tekst.
Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym (2006). Kierowniczka Działu Naukowo-Wydawniczego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Redaktorka 2 serii wydawniczych: Inna Scena i świeże historie i wielu innych książek poświęconych teatrowi.
Kierowała pracami zespołu redakcyjnego pierwszego wydania Tekstów zebranych Jerzego Grotowskiego. Wykłada na Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie. Iwona Kurz - wykładowczyni w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim.
Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej ujmowanej poprzez pryzmat obrazu, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender. Autorka książki Twarze w tłumie (2005), współautorka Obyczajów polskich.
Wiek XX w krótkich hasłach (2008), redaktorka antologii Film i historia (2008), współredaktorka podręczników akademickich Antropologia ciała (2008), a także Antropologia kultury wizualnej (2012). Stale publikuje w,,Dwutygodniku"; współzałożycielka i współredaktorka pisma,,Widok.
Teorie i praktyki kultury wizualnej" (www.widok.ibl.waw.pl). Wydawcy publikacji: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.