Tom 1Encyklopedia wszystkich postaci Biblii jest nowym i poszerzonym wydaniem Leksykonu wszystkich postaci biblijnych, który ukazał się w nakładem Wydawnictwa PETRUS. Przedstawia wyjątkowo wielobarwną mozaikę ludzi, dzieci Bożych, z których nie wszystkie okazały się godnymi tego imienia.
To historia świętych i nieświętych,za każdym razem ukochanych przez Ojca.Księga ta jest próbą odpowiedzi na pytanie: * Kim są postacie, które choć jeden raz zostały wspomniane na kartach Starego i Nowego Testamentu * Co mówi o nich Biblia, historia, archeologia, etnologia czy inne nauki * Po co te poszukiwania Poznanie postaci Biblii to nie tylko poznanie historii, ciekawej niewielu.
To poznanie przygody ludzi i narodów z Bogiem, prób odpowiedzi na Jego wezwanie lub ich zaprzeczenia, dróg wierności, niewiary i obojętności. Postacie Biblii mówią o rozmaitym korzystania ludzi z danej im i zadanej wolności, z przysługującego im prawa wyboru dobra albo zła, wielkości albo małości, pokazują różnorodne drogi odpowiedzi na wezwanie Boże.Te postacie biblijne żyją nadal wśród nas i w nas.
Warto im poświęcić więcej uwagi, gdyż historia doprawdy jest mistrzynią życia. Bez tego poznania nie może także być mowy o dialogu z Judaizmem i wielkim światem Islamu, którego korzenie sięgają o sporo głębiej niż piąty wiek.Tom 2Postacie Biblii to setki tysięcy kobiet i mężczyzn wplecionych w opis historii zbawienia.
Jednak tylko około trzech i pół tysiąca z nich zostało wymienionych z imienia. Są wśród nich postacie święte i grzeszne, wierne przymierzu i je zrywające. Są umierający za wiarę w jedynego Boga, jak i ci, którzy oddawali życie za Baalów i asztarty.
Niektóre są jak anioł dobroci, inne zaś zdają się istnieć tylko po to, aby krzyżować Boże plany, a może dlatego, by ukazać, iż moc w słabości się doskonali. Tak Bóg umiłował człowieka, iż sam stał się człowiekiem, żeby przywrócić mu godność.
Dlatego postacie te mówią także o najwyższej godności człowieka, o jego powołaniu i możliwościach wolnej odpowiedzi na Bożą łaskę.Z racji godności swojej wszyscy ludzie, ponieważ są osobami, czyli istotami wyposażonymi w rozum i wolną wolę, a tym samym w osobistą odpowiedzialność, nagleni są własną swą naturą i obowiązani moralnie do szukania prawdy, na ogół w dziedzinie religii.
Obowiązani są też trwać przy poznanej prawdzie i całe swoje życie układać według wymagać prawdy. Tego zaś zobowiązania nie zdołają ludzie wypełnić w sposób zgodny z własną swą naturą, jeśli nie mogą korzystać jednocześnie z wolności psychologicznej, jak i wolności od zewnętrznego przymusu.
A więc prawo do wolności religijnej ma fundament nie w subiektywnym nastawieniu osoby, lecz w samej jej naturze. Dlatego prawo do owej wolności przysługuje trwale ponadto tym, którzy nie wypełniają obowiązku szukania prawdy i trwania przy niej korzystanie zaś z tego prawa nie może napotykać przeszkód, jeśli tylko zachowywany jest sprawiedliwy ład publiczny.
(Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej).Petrus 2021, ISBN: 9788377205716, 9788377205754, 160x236, 2 666 s.