Tytuł Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej Podtytuł Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej Autor Elżbieta Płóciennik Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8088-143-3 Rok wydania 2016 Wydanie 1 liczba stron 160 Format pdf Spis treści Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Edukacja dla mądrości 15
Rozdział 2. Cele kształcenia a założenia edukacji dla mądrości 25
Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości 33
3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej 34
3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej 35
Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń" 37
Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze?" 38
Zadanie 3. „Jak można to użyć inaczej?" 38
Zadanie 4. „Co żeby było, gdyby..." 39
Zadanie 5.,,Przedmiot bez wad" 39
Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie" 39
Zadanie 7. „Co to jest, do czego służy?" 40
Zadanie 8. „Wynalazki w kuchni – dokończ rysunki" 40
Zadanie 9. „Drzewo – jak je poznać i użyć?" 41
Zadanie 10. „Drzewo dobra" 42
Zadanie 11. „Hybryda" 43
Zadanie 12. „Projektowanie z rzeczowników" 43
Zadanie 13. „Dziwne zwierzę" 44
3.3. Rozwijanie inteligencji użytecznej 44
Zadanie 1. „Czy w sklepie można się zgubić?" 46
Zadanie 2. „Jak to użyć inaczej?" 46
Zadanie 3. „prezent dla…" 47
Zadanie 4. „Wady i atuty" 47
Zadanie 5. „ulepszamy otoczenie" 48
Zadanie 6. Udział w programie „Adopcja sercem" 48
Zadanie 7. „Zrób to sam" 49
Zadanie 8. „W czym jestem konkretny?" 49
Zadanie 9. „przychylna szkoła" 50
Zadanie 10. „Mądre – niemądre" 50
Zadanie 11.,,Giełda pomysłów" 51
Zadanie 12. „Coś w zamian" 51
Zadanie 13. „odzież dopasowane do pogody" 51
Zadanie 14. „Instrukcje" 52
Zadanie 15. „Co zrobię w przypadku, gdy...?" 52
Zadanie 16. „Wirujące plakaty" 52
3.4. Rozwijanie refleksyjności 53
3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego 54
Zadanie 1. „Inne zakończenie" 55
Zadanie 2. „Za i przeciw" 56
Zadanie 3. „Podobieństwa i różnice" 56
Zadanie 4. „Tradycje" 57
Zadanie 5. „Wyobrażenia" 57
Zadanie 6. „Bariery komunikacyjne" 57
Zadanie 7. „Właśnie wynaleziono…" 58
Zadanie 8. „Kim jestem i dlaczego?" 58
Zadanie 9. „Na ratunek" 59
Zadanie 10. „Co to może być? – definicje" 59
Zadanie 11. „Opowiadanie na jedną literę" 60
Zadanie 12. „Czy zaleta może być wadą?" 60
Zadanie 13. „Wywiad z..." 61
3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego 62
Zadanie 1. „Wspólne dzieło" 63
Zadanie 2.,,Jak spędzić dzisiejszy dzień, by się nie nudzić?" 63
Zadanie 3. „Dobra złość?" 64
Zadanie 4. Mapa myśli na temat: „Jak dbać o swoje zdrowie i zdrowie innych?" 64
Zadanie 5. „możliwe i potrzebne zmiany przebiegu lekcji" 65
Zadanie 6. „Przekaż – przejmij to coś" 66
Zadanie 7. „Stopklatka" 66
Zadanie 8. „najróżniejsze zapotrzebowania – różnorodne odczucia?" 67
Zadanie 9. „Graffiti" 67
Zadanie 10. „dedykowane malowidło" 68
Zadanie 11. „Hasła-metafory" 68
Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości na początkowych etapach kształcenia 71
Temat: prawidłowy człowiek – co to znaczy? 73
Temat: Ciepło, zimno – eksperymenty z pojemnością powietrza 76
Temat: Bądź ostrożny! 79
Temat: Jak można chronić przyrodę na Ziemi? 83
Temat: O zjawisku następstwa dnia i nocy 87
Temat: Jak zachować się w przypadku zagrożenia? 90
Temat: Zagrożenia – jak ich unikać i jak sobie pomóc? 93
Temat: Pierwsza pomoc 96
Temat: Magia wiatru 99
Temat: Spotkanie z nieznajomym psem – postawy obronne w przypadku zagrożenia 101
Temat: „Krótka podróż na niby" – różnice w naszych wyobrażeniach 104
Temat: Na ratunek przyrodzie 107
Temat: Czas wolny – samodzielne organizowanie bezpiecznych zajęć 110
Temat: Nie widzę, nie słyszę 113
Temat: Wynalazki i wynalazca – formułowanie pytań i wypowiedzi 118
Temat: Jak uniemożliwiać wypadkom drogowym? 121
Temat: Akceptacja i tolerancja 125
Temat: Wartości w naszym życiu 128
Temat: Jak sobie radzić w trakcie powodzi? 131
Zakończenie 135
Bibliografia 137
Od Redakcji 143
Aneks. Karty pracy 145