Jakość jest dziś kategorią niezwykle użytkowaną zarówno potocznie, jak i na gruncie zróżnicowanych dziedzin i dyscyplin naukowych. Jest jednym z wielu pojęć, które nieprzystępno poddają się próbom ścisłego zdefiniowania.
Pierwotnie była obecna w systemach filozoficznych jako kategoria aksjologiczna służąca tworzeniu i porządkowaniu świata wartości. Współcześnie w praktyce jakość niejednokrotnie jest rozumiana jako pewien wartościujący sąd użytkownika, odnoszący się do zaspokojenia poprzez artykuł jego potrzeb.
Jakość opiera się na wartości, a wartość wynika z oceny. Jako naukowcy dążymy do tego, by jakość była rozważana w sposób metodyczny. Jest to realne przeważnie zgodnie z rozpropagowanym przez profesora R.
Zalewskiego kanonicznym simpleksem towaroznawczym. Zakłada on oparcie badania jakości produktów na trzech równoprawnych filarach: wiedzy przyrodniczej, technologicznej oraz ekonomicznej. Prezentowane przez autorów niniejszej monografii podejście do problemu bazuje na tym ostatnim filarze, jako że przytaczane badania zostały przeprowadzone i opracowane z użyciem instrumentarium właściwego naukom ekonomicznym.
We wszelkich przypadkach przyjęto ilościowe podejście do pomiaru i oceny jakości. Ponieważ jakość jest pojęciem wyjątkowo powszechnym w gospodarce i w ogóle w społeczeństwie, trudno w tej relatywnie małej publikacji mówić o metodycznej, a także plastikowej identyfikacji i doborze obszarów badawczych.
Zakres książki został zatem wskazany dość luźno poprzez zainteresowania naukowe autorów. A jest nimi troje pracowników Uniwersytetu technologiczno-Humanistycznego w Radomiu i student SGGW w Warszawie.
Kontynuują oni tradycję Radomskiej Szkoły Towaroznawczej, zapoczątkowanej przez profesora J. Żuchowskiego. Każdy z badaczy pokazuje w tej monografii wyniki badań w swym obszarze zainteresowań naukowych, przez co zawartość poszczególnych rozdziałów monografii jest dość zróżnicowana, ale też ciekawsza i mogąca zyskać zainteresowanie szerszego grona odbiorców.
Za cel opracowania Autorzy przyjęli wykazanie ergonomiczności analizy ważności-realizacji (IPA) w pomiarze i ocenie jakości produktów, a także usług.