Monografia stanowi podsumowanie wieloletnich prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych i zajęć dydaktycznych prowadzonych przez autorów w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej w zakresie elektroenergetyki miejskiego transportu elektrycznego.
Należy tu także wspomnieć prekursorów w tej dziedzinie w Polsce, pracowników Politechniki Warszawskiej prof. Romana i Jana Podoskich, prof. Zygmunta Figurzyńskiego, prof. Jana Kacprzaka i doc. Leszka Mierzejewskiego.
Prace innych autorów – którzy mają zasadniczy wpływ na stan wiedzy na ten temat można znaleźć w bibliografii przytaczanej na końcu każdego z rozdziałów. W monografii omówiono standardowe rozwiązania wykorzystywane w miejskiej trakcji elektrycznej zwykle wśród najszczególniej rozpowszechnionych systemów tramwajowych, trolejbusów i metra.
W rozdziale 1 scharakteryzowano te systemy, a także zestawiono, pozyskane dzięki uprzejmości Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej i innych przedsiębiorstw trakcji miejskiej, informacje statystyczne dotyczące parametrów technologicznych (w szczególności dotyczące eksploatowanego taboru, przewozów i zużycia energii) charakteryzujących miejską trakcję elektryczną w Polsce, a w rozdziale 2 informacje dotyczące infrastruktury układów zasilania.
Posłużyły one do przeprowadzenia analiz i charakterystyk porównawczych elementów obwodów i wyposażenia układów zasilania w odniesieniu do obciążeń energetyczno-ruchowych. Od rozdziału 2 wprowadzony został opis użytkowanych rozwiązań i przedstawiono zestawienie parametrów i elementów obwodów i sprzętów eksploatowanych w obwodach i obiektach układów elektroenergetyki trakcyjnej.
Zależności teoretyczne ilustrowane są schematami, formułami matematycznymi lecz także fotografiami z funkcjonujących systemów. Rozdział 3 poświęcony jest sieci trakcyjnej zasilającej, a rozdział 4 sieci powrotnej (szynowej).
W rozdziale 5 przedstawiono i usystematyzowano metody analityczne stosowane przez lata w obliczeniach projektowych układów zasilania trakcji miejskiej, podkreślając ich specyfikę i uwarunkowania od typu stosowanego taboru, w szczególności klasycznego bez możliwości hamowania odzyskowego.
Zestawiono kryteria projektowe i przedstawiono przykładowe algorytmy ich używania. W rozdziale 6 znalazło się kilka przykładów projektowych zastosowania przekazanych we wcześniejszym rozdziale 5 metod analitycznych.
Rozdział 7 obejmuje omówienie współcześnie wykorzystywanych metod symulacyjnych obliczania obciążeń maszyn i obwodów układów zasilania trakcji miejskiej. W rozdziale 8 przestawiono uwarunkowania i wpływ wprowadzenia taboru z hamowaniem odzyskowym na funkcjonowanie układów zasilania trakcji miejskiej i wynikające z tego nowe zjawiska i wymogi, podkreślając znaczenie sprawnego zastosowania energii rekuperacji.
W rozdziale 9 przekazany został przykładowy proces obliczeń i zestaw wyników z przeprowadzonych analiz warunków funkcjonowania układu zasilania z taborem zaopatrzonym w hamowanie odzyskowe. Zestawiono także wytyczne do modernizacji istniejących układów zasilania pod kątem rozszerzenia ich wydajności i niezawodności.
Na końcu zestawiono słowniczek polsko-angielski terminów z zakresu tematyki monografii.