Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej to organizacja, która od początku przywrócenia samorządu w Polsce wspiera szeroko pojęte procesy decentralizacji. Fundacja i ludzie z nią związani opublikowali niemało zasadniczych raportów, monografii naukowych i ekspertyz, które nieraz stanowiły podstawę do dyskusji o kierunkach rozwoju samorządu w Polsce.
[ ] O nieszablonowym charakterze niniejszej publikacji decyduje zespół autorów: reprezentują oni rozmaite dyscypliny i wszyscy mają ugruntowaną pozycję w środowisku naukowym i eksperckim zajmującym się władzą lokalną i regionalną.
To uczeni, którzy poprzez cały okres funkcjonowania samorządu podejmowali problematykę władzy lokalnej w Polsce. Dla nich samorząd jest wielkim osiągnięciem ustrojowym Polski. Z recenzji dra hab. Arkadiusza Ptaka, prof.
IRWiR PAN, Burmistrza Miasta i Gminy Pleszew Autorzy w sposób niezwykle merytoryczny, z uwzględnieniem naukowych metod badawczych, podeszli do problemu zmian w samorządzie terytorialnym. Śmiało można stwierdzić, że wykazali się solidnością, sumiennością oraz rzetelnością warsztatu naukowego i badawczego oraz poprawnością metodologiczną przeprowadzonych analiz.
Z recenzji dra hab. Grzegorza Krawca, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie Kryzys, w którym znalazła się samorządność terytorialna w Polsce, z całą pewnością wymaga działań. Potrzebne są zmiany, które odwrócą negatywne tendencje i wskrzeszą ład konstytucyjny w zakresie funkcjonowania samorządów terytorialnych – w tym rozwiązania i praktyki sprzyjające produktywnej decentralizacji władzy publicznej oraz funkcjonowaniu zasady pomocniczości.
Ze Wstępu dra Cezarego Trutkowskiego Samorząd terytorialny jest niezbędnym elementem struktury państwowej w zachodnioeuropejskim porządku publicznym. Europejskie wspólnoty terytorialne kierują się klasycznymi zasadami, które mówią, że wspólnoty samorządowe mają osobowość prawną, są właścicielami mienia komunalnego, dysponują odrębnymi od budżetu państwa własnymi budżetami, samodzielnie kreują własne władze, a ich działalność kontrolowana jest poprzez stosowne agendy rządowe wyłącznie pod kątem zgodności z prawem.
[ ] Zasady te są jednocześnie niezbędnym instrumentarium, zapewniającym wspólnotom realną samodzielność [ ] składają się na paradygmat ustrojowy, który w najmocniej ogólny sposób mówi, iż [ ] to, co ma rozmiar lokalny (regionalny), zależy w zasadzie od decyzji podejmowanych lokalnie (regionalnie), a możliwość i zakres ingerencji centrum w lokalność (regionalność) jest limitowana prawem.
Z rozdziału autorstwa Jerzego Stępnia Autorzy: Jerzy Bartkowski, Barbara Gąciarz, Grzegorz Gorzelak, Paweł Grzybowski, Hubert Izdebski, Tadeusz Markowski, Andrzej Piasecki, Marzanna Poniatowicz, Jacek Raciborski, Jerzy Regulski, Jerzy Stępień, Paweł Swianiewicz, Marek Szczepański, Anna Śliz, Cezary Trutkowski, Aldona Wiktorska-Święcka, Eugeniusz Wojciechowski, Krystian Ziemski