Publikacja ta dotyka znaczących problemów związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, kontekstów podejmowania decyzji w tych sytuacjach, ratownictwa i zabezpieczenia logistycznego oraz wielowymiarowej i interdyscyplinarnej współpracy składników systemu zarządzania kryzysowego.
Problemy podejmowane poprzez autorów poszczególnych części pracy, dotyczą skali makro- i mikrozarządzania kryzysowego, co wydaje się tak samo wartościowe dla potencjalnego Czytelnika. Znaczącym lecz celem niniejszego opracowania jest wyodrębnionie istoty, tak zarządzania kryzysowego, jak i kierunków jego ewolucji oraz doskonalenia, co w konsekwencji pozwoli Czytelnikom na wyrobienie sobie własnych poglądów na te problemy.
Autorzy niniejszego opracowania posiadają jeszcze nadzieję, iż lektura pozwoli osobom parającym się zawodowo zarządzaniem kryzysowym na opracowanie własnych, dopasowanych do możliwości i potrzeb receptur, doskonalenie już używanych czy również metod (a może wręcz procedur?) innowacyjnania w razie wystąpienia takich sytuacji oraz przygotowania się na ich ewentualne wystąpienie.
W kontekście powyższego równocześnie należy pamiętać, że każda sytuacja kryzysowa jest inna. Lecz wszystkie jednak w pewnym stopniu cechują następujące cechy: zaskoczenie, niewystarczająca ilość informacji, organizacja nie nadąża reagować na wydarzenia (prawdziwe albo odczuwalne),wydarzenia stają się coraz bardziej groźne, utrata kontroli (prawdziwa albo odczuwalna), zagrożenie wyraźnych interesów, skrupulatna kontrola z zewnątrz, wytwarzanie się mentalności „oblężonych", panika, przerwanie normalnych procesów podejmowania decyzji, kierownicy w przypadku kryzysowej koncentrują się na krótkoterminowym planowaniu/działaniu.