"W walce konkurencyjnej na współczesnych rynkach globalnych produktywne zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z głównych źródeł przewagi konkurencyjnej firm. Stała się ona obszarem badań na początku lat 80.
XX wieku i od tego czasu pozostaje nieustannie przedmiotem gruntownych analiz na gruncie jednocześnie ekonomii, jak i nauk o zarządzaniu. Przyjęcie we współczesnym biznesie perspektywy przeniesienia konkurencji z poziomu firm na płaszczyznę rywalizacji łańcuchów dostaw powoduje, iż to właśnie zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z podstawowych źródeł przewagi konkurencyjnej w XXI wieku, niezwykle w przypadku przedsiębiorstw funkcjonujących w globalnej przestrzeni gospodarczej.
Liderami biznesu stają się marki, które stosują nowoczesne działania planistyczne w celu opracowania strategii łańcucha dostaw zorientowanej na umiejętność wychodzenia naprzeciw zmianom w popycie i wymogich klienta, redukcję kosztów, zapewnienie pełnej krystaliczności w łańcuchu oraz radzenie sobie z ryzykiem zewnętrznym, coraz częściej przybierającym formę zagrożeń kryzysowych o charakterze ogólnoświatowym.
Choć wszystkie prezentowane tu rozdziały nawiązują do tytułu publikacji, to podejście ich Autorów różni się jednak stanowczo w odniesieniu nie tylko do interpretacji oraz identyfikacji samych źródeł przewagi konkurencyjnej, lecz także podjętych prób wpisania ich w ramy zarządzania współczesnymi łańcuchami dostaw.
Wynika to m.in. Z odmiennego podejścia do analizowanych zagadnień wśród instytucji, które reprezentują Autorzy, specyfiki prowadzonych poprzez nich badań czyindywidualnego sposobu postrzegania wskazanej problematyki.
"