zasadniczym celem książki jest – po pierwsze - odpowiedź na pytanie: prawda i określenia takie jak, „prawdziwy", „prawdziwe" to postmetafizyczne pozostałości słownika potocznego - czy komponenty nieideologicznych struktur pojęciowo-inferencyjnych, których stosowanie w powszednim życiu wyraża obiektywną konieczność myślową (zatem nie jest nakazem opresywnych systemów ideologicznych)? Po drugie: czy współczesna młodzież rozstaje się z konwencjonalnymi przyporządkowaniami działań i sytuacji społecznych do znaczeń moralnych – czy więc dzisiejsza młodzież, jako pokolenie Nietzschego („Pokolenie Nic"), modernizuje dawną moralność przez rezygnowanie z moralnego urefleksyjniania działań angażujących refleksję moralną jeszcze ich rodziców i dziadków? Te dwa pytania – pierwsze z zakresu filozoficznej, czy także quasi-filozoficznej refleksji nad prawdą – drugie – z dziedziny edukacji moralnej i socjologii moralności – inspiruje krytyczną analizę wybranych twierdzeń, presupozycji, postulatów „nurtów poststrukturalnych" w naukach społecznych (analizy dyskursu w socjologii i Gender Studies). Zdaniem bowiem tych orientacji, po pierwsze, każdy komunikat językowy wyraża znaczenia ideologiczne, po drugie, rozmycie tradycyjnych zakwalifikowań działań do dziedziny moralnej zmiękcza struktury ideologiczno-pojęciowe opresyjnej metafizyki. Ta książka jest próbą zrehabilitowania myślenia (post)esencjalnego. Jest – w oparciu o analizę socjologiczną i pedagogiczną – próbą pokazania,jednocześnie ludzie w swym myśleniu potocznym, jak i oficjalne instytucje państwa - w języku prawno-administracyjnym - pokazują, iż myślenie korzystające z pojęć esencjalnych jest funkcjonalne wobec struktur działaniowych i, iż odwrotnie struktury działaniowe mogą być bez kontrowersji społecznych odzwierciedlane w pojęciach esencjalnych. Tezy, z pomocą których przedstawiamy społeczną funkcjonalność i uniwersalność pojęć esencjalnych, posiadają charakter ustaleń badawczych. Udaje się nam wyjść poza dziedzinę spekulacji i odpowiedzieć na pytania przez rekonstrukcję wniosków z badań. Powołując się na analizę Anny Wierzbickiej, prezentujemy więc, iż słowo „prawda" jest uniwersalne dla wszelkich języków świata, zaś rekonstruując fragmenty wniosków badawczych Wiesława Baryły i Bogdana Wojciszke argumentujemy, iż pojęcie prawdy jest deklarowane poprzez ludzi jako uniwersalne współkryterium kwalifikowania działań jako moralne. Hipoteza o tym, że młodzież rezygnuje z przypisań znaczeń moralnych do działań kiedyś urefleksyjnianych moralnie – o tym, iż oprócz dziedziny moralnej, natrafiamy u niej na większą, niżeli u starszych pokoleń dziedzinę niestosującą znaczeń i ocen moralnych – jest argumentowana poprzez m.in. Badania seksu. Pytania, na które chcemy znaleźć odpowiedzi w książce, to: czy demokratyczną koncepcję społeczeństwa można uznać za przestrzeń niezasadnych analiz dekonstrukcyjnych u socjologicznych (i pedagogicznych) analityków dyskursu, bo zasady i wartości ujęte w tej koncepcji są już albo społecznie urefleksyjniane jako ideologiczne, albo są nieszkodliwe/ nie ma ich czym zastąpić?; czy jest realny rodzaj pozaideologicznych nauk społecznych – takich, które tolerują nieszkodliwe ideologie, zarazem zachowują status moralno-epistemologiczny wiarygodnej nauki?; jaka jest rola w życiu naukowym i rutynowym u zwykłych ludzi tzw. Ideałów kontrfaktycznych – normatywnych modeli postępowania, które mimo, iż regularnie naruszane, zachowują społeczną ważność i społeczną zdolność stymulowania działań ludzi (decyzji środowisk naukowych i decyzji ludzi w życiu codziennym)? Autorzy
Tytuł Ideologie nauk społecznych rodzaje interpreta Autorzy Mirosław Kowalski, Daniel Falcman Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-148-0 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 liczba stron 146 Format pdf Spis treści Przedmowa. Czy pytania epistemologii mogą być problemami
badawczymi pedagogiki i socjologii? (Mirosław Kowalski, Daniel Falcman)????9
Część pierwsza
„Poststrukturalizm" w naukach społecznych: konteksty teoretyczne
Część druga
Moralne ideologie „poststrukturalne" uczniów ponowoczesnych
Część trzecia
Wnioski końcowe. Propozycje tematów do dalszych analiz