Autorka podjęła nieprzystępne, ważne i ambitne zadanie poznania wybranych psychologicznych i społeczno-demograficznych uwarunkowań funkcjonowania osób z porażeniem mózgowym i po urazie rdzenia kręgowego. [...] Wśród sfer aktywności zasadnie wyodrębnione zostały procesy poznawcze, emocje, radzenie sobie ze stresem i integrująca różne obszary funkcjonowania człowieka osobowość, co okazuje się ujęciem szczególnie ważnym, zwłaszcza iż dociekania Autorki dotyczą mało poznanej problematyki funkcjonowania osób dorosłych.
[...] Uzyskane przez Autorkę wyniki badań oceniam wysoko. Stanowią pokaźny wkład w poznanie problematyki funkcjonowania psychicznego osób niepełnosprawnych. [...] Z recenzji prof. Dr hab. Gabrieli Chojnackiej-Szawłowskiej Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny.
Dwa pierwsze rozdziały pracy są teoretyczne i stanowią podstawę dla dalszych rozważań. Rozdział pierwszy dotyczy pojęcia i klasyfikacji mózgowego porażenia dziecięcego. Poruszone zostały ponadto zagadnienia teoretyczne i empiryczne dotyczące zaburzeń funkcji wykonawczych w grupie osób z mózgowym porażeniem dziecięcym i teorii mikrogenetycznej.
W drugim rozdziale podjęto próbę powiązania różnorodnych korelatów wpływających na poziom funkcjonowania osób z mózgowym porażeniem dziecięcym. W rozdziale trzecim, dotyczącym metodologicznych założeń badań własnych, zaprezentowano schemat przeprowadzonych badań własnych, omówiono problematykę badawczą, przedstawiono pytania badawcze, charakterystykę metod badawczych, grupy badawczej z uwzględnieniem zmiennych społeczno-demograficznych i statystyczne opracowania materiału badawczego.
W kolejnych rozdziałach, opierając się na uzyskanych wynikach badań empirycznych, dokonano charakterystyki psychospołecznych moderatorów funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym.
wskazano na zależności pomiędzy wybranymi zmiennymi a jakością życia. W rozdziale czwartym zaakcentowano wpływ czynników osobowościowych na poziom funkcjonowania jednostek niepełnosprawnych ruchowo. Rozdział piąty dotyczy roli stylów radzenia sobie ze stresem w procesie adaptacji do choroby i skłonności do zachowań depresyjnych w obliczu nieprzystępnej sytuacji, jaką jest niepełnosprawność.
Rozdział szósty natomiast koncentruje się na roli wsparcia społecznego i oceny jakości życia przez osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym. Celem siódmego rozdziału było poszukiwanie zależności pomiędzy zmiennymi wpływającymi na jakość funkcjonowania jednostek z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Całość pracy kończy próba interpretacji uzyskanych wyników badań i ich dyskusja oraz podsumowanie podjętych analiz.