Książka Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja traktująca o odrzuceniu rówieśniczym w klasie szkolnej w ujęciu całościowym, a więc obejmująca następujące zagadnienia: środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i typy odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia poprzez rówieśników i czynniki z tym związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Dodatkowo publikacja zawiera wyróznionia do badań naukowych i działań dla dobra uczniów odrzuconych przez rówieśników. Książka oparta jest w przeważającej części na literaturze zagranicznej, a więc na wynikach badań zachodnich naukowców, spośród których wielu jest czołowymi, wyśmienitymi i doświadczonymi badaczami problemu odrzucenia rówieśniczego oraz pracownikami prestiżowych uczelni zagranicznych. Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia poprzez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia poprzez rówieśników nie został sam.
Tytuł Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej Autor Kinga Musialska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-737-3 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 98 Format pdf Spis treści Rozdział 1
Klasa szkolna jako środowisko odrzucenia rówieśniczego; 11
1.1. Klasa szkolna a odrzucenie rówieśnicze w świetle literatury przedmiotu; 11
1.1.1 parametry klasy szkolnej jako środowiska odrzucenia rówieśniczego – wyszczególnienie; 15
Rozdział 2
Pojęcie i warianty odrzucenia rówieśniczego; 17
2.1. Pojęcie odrzucenia rówieśniczego; 17
2.2. Warianty odrzucenia rówieśniczego; 18
Rozdział 3
Status odrzucenia w grupie i podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo; 21
3.1. Pojęcie statusu w grupie rówieśniczej; 21
3.2. Status odrzucenia w świetle klasyfikacji statusów grupowych; 22
3.2.1. Socjometryczne klasyfikacje statusów grupowych; 23
3.2.2. Autorska klasyfikacja statusów grupowych dzieci; 27
3.3. Podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo; 33
Rozdział 4
Zjawisko odrzucenia ucznia poprzez rówieśników; 37
4.1. Problematyka odrzucenia ucznia poprzez rówieśników w świetle literatury przedmiotu; 37
4.1.1. Definicja odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej; 59
4.1.2. Czynniki związane z odrzuceniem ucznia poprzez rówieśników – wyszczególnienie; 59
Rozdział 5
Determinanty odrzucenia rówieśniczego; 63
5.1. Czynniki determinujące odrzucenie przez rówieśników w świetle badań; 63
5.1.1. Determinanty odrzucenia rówieśniczego – wyszczególnienie; 66
Rozdział 6
Konsekwencje odrzucenia rówieśniczego; 69
6.1. Skutki odrzucenia przez rówieśników w świetle badań; 69
6.1.1. Konsekwencje odrzucenia rówieśniczego – wyszczególnienie; 75
Zakończenie; 79
Bibliografia; 87
Spis tabel i schematów; 87