Jest środek zimy, dla mieszkającego w Katowicach Patryka Milewskiego - młodego, niespecjalnie uznanego pisarza - jest to najgorszy okres życia. W pierwszy dzień roku rozpadł się jego związek z Anetą, kobietą, która była dla niego wszystkim. Od tego czasu egzystuje w marazmie, coraz głębiej zapadając się w sobie. Kolejne próby podniesienia się z tego stanu kończą się fiaskiem, a każdy dzień jego życia wydaje się gorszy od poprzedniego. Doprowadzony na skraj wytrzymałości psychicznej pisarz podejmuje jeszcze jeden wysiłek żeby wyjść na prostą - inicjuje pracować nad opowiadaniem, którego główny bohater zabija swoją byłą dziewczynę. Rzuca się tym samym w spiralę introspekcji, która prowadzi do nieoczekiwanych odkryć. Okazuje się, iż nic nie jest takie, jakie się wydawało...
Szklane Serce to debiutancka powieść Macieja Mielusa. Jest to ambitne połączenie melodramatu i powieści psychologicznej ze niepokaźnymi elementami innych gatunków. Szklane Serce można odczytywać na wielu warstwach - jako zawierającą solidny ładunek emocjonalny historię straconej miłości, dramat człowieka walczącego z depresją, opowieść o odkrywaniu samego siebie, studium obsesji dążenia do prawdy, czy nawet jako jedyny w swym rodzaju traktat na temat pisania. Niezależnie jednak od sposobu odczytania, jest to powieść, która porusza i zapada w pamięć, a kolejne możliwości interpretacji jej treści powodują, iż nie jest to lektura "na jeden raz".
RECENZJE KSIĄŻKI:
Maciej Mielus "Szklane serce" - odkrycie literackiego talentu
Autor nieznany, tytuł niezapamiętany - tak bywa niejednokrotnie z wieloma pozycjami, które dostajemy w swoje ręce, bo któż jest w stanie przeczytać wszelkie książki świata? Nikomu się taki fenomen nie udał i nie uda, warto jednak poświęcać czas na degustowanie tego, co ma literacki smaczek.
Maciej Mielus powieścią "Szklane serce" otwiera świeże szlaki, przecierając te już istniejące i jako młody, zaledwie dwudziestodwuletni twórca wkracza silnym krokiem na arenę starć kreacyjnych. Główną postacią swego utworu czyni Patryka Milewskiego, zamieszkującego Katowice, a co wyjątkowojsze, borykającego się z odejściem ukochanej kobiety - Anety. Wszechwiedzący narrator, już na początku dzieła, uderza czytelnika starannością opisywanych uczuć i rzeczywistości, niemalże na miarę pozytywistycznej precyzyjności referowania otoczenia (co w pewnych momentach może wydawać się ciut męczące, jednak przebrnięcie przez tak skonstruowany obraz daje ciekawie przedstawioną paletę odcieni uczuciowych bohatera). Autotematyzm przedziera się przez sylwetkę Milewskiego jako literata miotanego rozterkami i usiłującego zapanować nad chaosem własnej duszy. Dojrzałe pytania retoryczne, jakie zadaje sobie twórca, są drogą do poszukiwania odpowiedzi dotyczących procesu pisarskiego. Chwilami ma się wrażenie, że książka odzwierciedla starannie mit Syzyfa - Patryk jest mężczyzną borykającym się z brakiem jednolitej artystycznej koncepcji, bezustannie go przygniatającej, a odbiorca staje się wówczas bliskim obserwatorem spijającym jego pot. Dodatkowym atutem jest odkrywanie ważnego aspektu literaturoznawczego, rodzącego się na łamach dialogowości utworu - dzieło za każdym razem gromadzi elementy autobiograficzne autora, nawet jeśli ukryte są pod pewną maską pozorów.
Maciej Mielus
Urodziłem się w 1988 roku w Chrzanowie (województwo małopolskie), studiuję filologię polską na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i od dawna pragnąłem być pisarzem. Być, a nie bywać. Nie pamiętam, kiedy zrodziło się to pragnienie, lecz wiem kto je we mnie zaszczepił - byli to Edgar Allan Poe, Stephen King, Dostojewski, Marquez, Witkacy, Gombrowicz, Uniłowski i cała plejada innych pisarzy, którymi się zaczytywałem odkąd pamiętam. Nie było chyba dla mnie innego wyjścia - musiałem sam zacząć kreować.
W swojej działalności pisarskiej nie ograniczam się do tworzenia jedynie w zakresie jednego gatunku, stawiam na bogactwo. Część moich projektów literackich to powieści i opowiadania obyczajowe, psychologiczne albo melodramaty - rzeczy oparte na moich powszednich obserwacjach i doświadczeniach, często w obszernym stopniu autobiograficzne, angażujące czytelnika emocjonalnie lub (a czasami, jednocześnie) intelektualnie. Inne zrodziły się z mojej fascynacji literaturą "lekką", tą postrzeganą jako komercyjną i czysto rozrywkową. Są to typowo horrory, thrillery oraz kryminały - wszystko, co ma na celu zapewnić czytelnikowi jak największą przyjemność z czytania.
swoim debiutem literackim w formie e-booka (powieść Szklane Serce) zasiałem swoją karierę pisarską. Na bieżąco dbam aby coś z niej wyrosło - w chwili obecnej, w wolnym czasie, pracuję bezustannie nad nowym projektem - powieścią obyczajową Na południe od nieba.