Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem zastosowania przestrzeni przez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji, a także analizuje rozumowania, które umożliwiają podstawie tej wiedzy kreować proksemiczne taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne albo ich obserwacja, do realizacji celów standardowych dla negocjacji.
Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich wydajności i sposób uszczegółowiania się tych warunków w solidnych sytuacjach działania. Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii, oraz systematyzującą, to jest porządkującą dostępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości wykorzystania proksemiki w produkcji taktyk negocjacyjnych.
Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, tradycyjnie zaliczane do filozofii.
Ujawniając i badając rolę tych założeń w produkcji taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje tradycyjną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.