Autorka stawia sobie za cel przybliżenie idei korespondencji sztuk i spojrzenie na znane teksty znanego polskiego prozaika z perspektywy interdyscyplinarnej. Podstawowy problem badawczy polegał na wyodrębnieniu, nazwaniu i opisaniu rodzajów oraz funkcji istniejących w powieściach Chwina relacji słowno-obrazowych, ergo – przyjrzeniu się sposobowi realizacji w nich kategorii obrazowości/ malarskości. Trzy utwory prozatorskie: eseistyczna Krótka historia pewnego żartu (1991), ujęta w formę elipsy Esther (1999) i najgłośniejsza powieść Chwina Hanemann (1995) wyróznione zostały z twórczości gdańskiego pisarza na podstawie wspólnych im części, takich jak: czas akcji (przełom XIX i XX wieku, do lat 50. XX wieku), styl literacki (wyrażający się m.in. W rozczłonkowanym, skupionym na detalu języku wypowiedzi artystycznej), wyobraźniowość melancholijna, duchowość romantyczna, wielo- i interkulturowość, historia powojennego Gdańska i losów jego mieszkańców, występowanie wątków afikcjonalnych. Ramę kontekstualizującą dla rozważań nad korespondencją sztuk w ww. Tekstach Chwina tworzą nawiązania intertekstualne i metatekstowe, w szczególności do wczesnoromantycznego malarstwa niemieckiego i twórczości Caspara Davida Friedricha.
- Autorzy: Wakuła Katarzyna
- Ciężar: 0,348
- Format: 16.7x23.7
- ISBN: 9788380171312
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 32044
- Miejscowość: Warszawa
- pojemność: 206
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.12.0
- Podtytuł: Na przykładach tekstów Stefana Chwina
- Rok wydania: 2016
- wariant publikacji: KS
- Wydawca: Elipsa Dom Wydawniczy
- Wysokość: 11