Wyrażone w Konstytucji RP z 1997 r. I w niemieckiej ustawie znaczącej z 1949 r. Podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego są szczególnie zbliżone. Widoczne są jednak także zasadnicze różnice: ustrojodawca niemiecki zrezygnował ze statuowania w ustawie znaczącej skonkretyzowanych praw socjalnych odpowiadających treściowo art. 67 i 68 Konstytucji RP, poprzestając w zasadzie na tzw. Klauzuli państwa socjalnego. Należy także podkreślić, że o ile Konstytucja RP jednocześnie w części normatywnej, jak i w preambule odwołuje się do wielu wartości (np. Prawdy, sprawiedliwości, dobra, przepiękna, wolności, solidarności, pomocniczości, równości), o tyle niemiecka ustawa stanowcza jest w tym zakresie szczególnie wstrzemięźliwa. Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej – mimo zewnętrznego podobieństwa – występuje mnóstwo daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są znacząco odmienne. Opublikowane w niniejszej książce opracowania są pokłosiem referatów wygłoszonych i omawianych w trakcie sympozjum poświęconego niemieckiemu i polskiemu prawu socjalnemu i konstytucyjnemu, które odbyło się 11 grudnia 2015 r. W Poznaniu. Stanowiło ono część interdyscyplinarnego projektu naukowego, organizowanego poprzez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, na temat „Sprawiedliwość w opiece zdrowotnej". Przedstawione teksty zezwalają na poznanie i porównanie konstytucyjnoprawnych wytycznych do konstruowania systemów opieki zdrowotnej sąsiadujących z sobą krajów, a tym samym dyskusję nad zasadnością i ewolucją przyjętych rozwiązań prawnych.Wyrażone w Konstytucji RP z 1997 r. I w niemieckiej ustawie znaczącej z 1949 r. Podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego są nad wyraz zbliżone. Widoczne są jednak także zasadnicze różnice: ustrojodawca niemiecki zrezygnował ze statuowania w ustawie zasadniczej skonkretyzowanych praw socjalnych odpowiadających treściowo art. 67 i 68 Konstytucji RP, poprzestając w zasadzie na tzw. Klauzuli państwa socjalnego. Należy także podkreślić, iż o ile Konstytucja RP zarówno w części normatywnej, jak i w preambule odwołuje się do wielu wartości (np. Prawdy, sprawiedliwości, dobra, spektakularna, wolności, solidarności, pomocniczości, równości), o tyle niemiecka ustawa znacząca jest w tym zakresie nad wyraz wstrzemięźliwa. Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej – mimo zewnętrznego podobieństwa – występuje niemało daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są zasadniczo odmienne. Opublikowane w niniejszej książce opracowania są pokłosiem referatów wygłoszonych i omawianych podczas sympozjum poświęconego niemieckiemu i polskiemu prawu socjalnemu i konstytucyjnemu, które odbyło się 11 grudnia 2015 r. W Poznaniu. Stanowiło ono część interdyscyplinarnego projektu naukowego, organizowanego przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, na temat „Sprawiedliwość w opiece zdrowotnej". Przedstawione teksty pozwalają na poznanie i porównanie konstytucyjnoprawnych wytycznych do konstruowania systemów opieki zdrowotnej sąsiadujących z sobą krajów, a tym samym dyskusję nad zasadnością i ewolucją przyjętych rozwiązań prawnych.