Rosnące kryteria klientów związane z nowymi technikami wpływają na dynamikę zmian na rynku handlu elektronicznego. Coraz większe znaczenie zyskuje sprzedaż produktów poprzez internet i usług cyfrowych. Do przyspieszenia transformacji cyfrowej i wprowadzenia nowych modeli biznesowych na tym rynku przyczyniła się na dodatek pandemia COVID-19.
Unijny prawodawca od wielu lat dostrzega potrzebę ujenolicenia zasad obowiązujących w środowisku cyfrowym albo z nim związanych. Dlatego na szczeblu europejskim zostały przygotowane regulacje posiadające znowelizować nieprzystające do rzeczywistości przepisy, ujednolicić i unowocześnić je w taki sposób, żeby odpowiadały zachodzącym w gospodarce procesom, a zwłaszcza procesom cyfryzacji. Wszystko to przy uwzględnieniu ochrony konsumenta.
efektem tych działań są trzy unijne dyrektywy przyjęte poprzez Parlament Europejski i Radę, które wywierają stanowczy wpływ na branżę handlu internetowego:
1) dyrektywa 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. Zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do udoskonalonego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (tzw. Dyrektywa OMNIBUS),
2) dyrektywa 2019/770 z 20 maja 2019 r. W sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (tzw. Dyrektywa cyfrowa),
3) dyrektywa 2019/771 z 20 maja 2019 r. W sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów (tzw. Dyrektywa towarowa).
Zostały one omówione w niniejszej publikacji wraz z projektami polskich ustaw posiadających implementować ich zapisy.
Poradnik jest nie tylko przewodnikiem po zmianach legislacyjnych. Pomoże przedsiębiorcom ocenić, w jakim zakresie unormowania dyrektyw będą wpływać na poszczególne aspekty prowadzonej działalności i wykorzystywane w niej modele biznesowe. Dane zawarte w publikacji mogą być także punktem wyjścia do szczegółowych wewnętrznych analiz bądź wdrożenia zmian w dotychczasowych rozwiązaniach stosowanych w przedsiębiorstwie.