Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy pojęcia i zasady dotyczące teorii nadnaturalnego inteligentnego projektu mogą funkcjonować w nauce. Chociaż przekonanie o bezpodstawności uznania tej idei cieszy się ogromnym powodzeniem, to ostatnimi czasy powstało niedużo prac poświęconych kwestiom zasadniczym, takim jak: „Czym jest projekt?" lub „przy pomocy jakich kryteriów można oceniać zasadność lub bezzasadność dopuszczania tej idei w nauce?".
Tymczasem idea nadnaturalnego inteligentnego projektu pojawia się coraz częściej w dyskusjach poświęconych jednocześnie zasadom antropicznym, jak i pewnym typom biologicznej złożoności. Del Ratzsch systematyzuje przystępną wiedzę i pomaga czytelnikowi znaleźć odpowiedź na pytanie, czym jest projekt, wyjaśnia bardziej szczegółowe pojęcie nadnaturalnego projektu, broni ogólnego kryterium naukowości i potwierdza tezę, w myśl której w pewnych przypadkach koncepcja inteligentnego nadnaturalnego projektu może spełniać wymogi prawomocności naukowej.
Jestem sceptyczny jednocześnie wobec argumentów na rzecz zaprojektowania, jak i ich znaczenia dla nauki. Chcę jednak podkreślić, że po lekturze tej książki stałem się mniej sceptyczny, niżeli byłem wcześniej. Na szczególną uwagę zasługuje tu fakt, iż dokonane poprzez Ratzscha innowacyjne filozoficzne badanie pełnego zakresu argumentów na rzecz projektu dostarcza porządnej i przekonującej klasyfikacji wszystkich logicznych możliwości.
Ta intelektualna gimnastyka usuwa sporo naiwnych „za" i „przeciw", a także dostarcza podstaw do szerokiego podniesienia poziomu intelektualnego nieuniknionej debaty. - John Suppe, Princeton University Jest to śmiała, przynosząca sporo korzyści wyprawa w pionierską dziedzinę filozofii nauki – teorię projektu.
Wnosi ona oryginalny wkład w tę rodzącą się dyscyplinę. - William L. Craig, Biola University Del Ratzsch Profesor Emeritus w Calvin College, doktorat z filozofii uzyskał na Uniwersytecie w Massachusetts.
W swych pracach od wielu lat zajmuje się relacją nauka-religia, zwracając uwagę na potrzebę rygorystycznych badan filozoficznych w tym zakresie. Jest autorem następujących wielu książek, m.in. Wydanej w Polsce „Nauka i jej granice.
Nauki przyrodnicze z perspektywy chrześcijańskiej". Linia PERSPEKTYWY NAUKI Jeszcze sto lat temu uczeni uważali, że nauka to przedsięwzięcie obiektywne, oparte na gromadzeniu danych empirycznych i wydobywaniu na tej podstawie wniosków, które przeradzają się w teorie.
Dziś jednak wiemy, iż to nie fakty,z zasady ich interpretacje prowadzą do rozwoju nauki. Największe rewolucje w historii nauki zaszły dzięki wybitnym jednostkom, które wykazały się postawą krytyczną wobec powszechnie obowiązujących poglądów.
Kopernik nie przyjął geocentryzmu Ptolemeusza, Einstein odrzucił to, co dzisiaj określamy mianem fizyki klasycznej, a Darwin nie zgodził się z tym, co w jego czasach nazywano biblijnym poglądem o niezmienności gatunków.
kolekcja Perspektywy Nauki przedstawia, że nauka nie jest przedsięwzięciem jednolitym, iż to raczej kolaż przeróżnych poglądów, hipotez i idei. Będziemy w niej przedstawiać oryginalne poglądy uczonych, którzy wykraczają poza utarte szlaki i przedstawiają czytelnikowi zupełnie świeże perspektywy w nauce.
Odkrycie w nauce polega na tym, iż widząc to, co wszyscy inni, dostrzega się to, czego nikt nie zauważył. - Albert Szent-Györgyi, laureat Nagrody Nobla