Karta Nauczyciela stanowi akt prawny, który w założeniu ma regulować całkowicie prawa i obowiązki nauczycieli. Regulacja uchwalona w latach 80-tych XX wieku nie do końca jednak spełnia swoją rolę. Zmiany jakie zachodzą w otaczającym nas świecie, ich szybkość, wymagają dopasowania przepisów prawnych do wyzwań jakie stoją przed współczesną pedagogiką, co wymaga także uelastycznienia materii uregulowanej w Karcie Nauczyciela.
Monografia stanowi komentarz do aktualnego stanu prawnego (na dzień 19.01.2021 r.), a na dodatek stanowi próbę pokazania różnorodnych ujęć sporów, jakie na tle pragmatyki nauczycielskiej pojawiają się w piśmiennictwie i judykaturze, ale także jest próbą zaproponowania rozwiązań legislacyjnych w odniesieniu do niektórych zagadnień.
W literaturze przedmiotu brak jest nowszych opracowań komentarzowych do ustawy Karta Nauczyciela. Wymaga podkreślenia, iż w ostatnim czasie ustawodawca dokonał wielu zmian ustawowych w tym zakresie, co zostało stanowczo potężnie uwzględnione w niniejszej publikacji.
W rozprawie została zaimplementowana metoda analizy dogmatycznej, z szerokim przywołaniem piśmiennictwa dotyczącego omawianego zagadnienia, w tym jeszcze z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego. Każdy z analizowanych przepisów prawnych posiada komentarz i osobną część poświęconą na wyznaczonie przykładów judykatów odnoszących się do danego zagadnienia.
dodatkowo, niektóre z przepisów, zawierają rozważania natury pedagogicznej i odnoszą się do wyzwań jakie stoją przed współczesną pedagogiką. W tym zakresie niniejsza monografia ma charakter prekursorski, gdyż nie stanowi wyłącznie komentarza do przepisów prawnych, ale także gromadzi rozważania stricte pedagogiczne i omawia wyzwania jakim musi sprostać współczesna pedagogika.