Tytuł Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego. Dopuszczalność i granice jej prowadzenia Autorzy Mirosław Stec, Marek Mączyński Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8092-577-9 linia Monografie Rok wydania 2016 ilość stron 346 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 17
Lidia Zacharko
Prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez samorząd gminny w modelu europejskim | str. 23
I. Zagadnienia wprowadzające | str. 23
II. Prawny aspekt przedsiębiorczości (podstawy prawne działalności gospodarczej samorządu terytorialnego) | str. 26
III. Spółki prawa handlowego jako forma prywatyzacji organizacyjnej zadań publicznych | str. 29
IV. Podsumowanie | str. 35
Kazimierz Bandarzewski
Gospodarka komunalna i działalność gospodarcza samorządu terytorialnego | str. 37
I. Wprowadzenie | str. 37
II. Czy jednostki samorządu terytorialnego powinny prowadzić działalność gospodarczą? | str. 38
III. Pojęcie działalności gospodarczej w ustawach regulujących ustrój samorządu terytorialnego | str. 39
IV. Gospodarka | str. 40
V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w sferze użyteczności publicznej | str. 43
VI. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego poza sferą praktyczności publicznej | str. 48
VII. Pośrednie oddziaływanie jednostek samorządu terytorialnego na działalność gospodarczą | str. 51
VIII. Podsumowanie | str. 52
Mateusz Judziński
Pojęcie sfery praktyczności publicznej w kontekście działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego | str. 55
I. Wprowadzenie | str. 55
II. Akty prawne normujące aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 55
III. Wpływ sfery funkcjonalności publicznej na granice swobody prowadzenia działalności gospodarczej poprzez jednostki samorządu terytorialnego | str. 57
IV. Orzecznictwo sądów w zakresie wykładni pojęcia sfery poręczności publicznej | str. 61
V. Wnioski | str. 62
Renata Płaszowska
Pojęcie użyteczności publicznej jako wyznacznik ram dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 64
I. Wprowadzenie | str. 64
II. Pojęcie funkcjonalności publicznej na gruncie ustaw samorządowych | str. 66
III. Kwestia funkcjonalności publicznej w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej | str. 70
IV. Pojęcie praktyczności publicznej w doktrynie prawa | str. 76
V. Podsumowanie | str. 79
Wojciech Gonet
Realizacja zadań gospodarczych poprzez gminy | str. 82
I. Klasyfikacja zadań gospodarczych | str. 83
II. Dobór zadań gospodarczych do realizacji poprzez gminę | str. 86
III. Granice rozwoju infrastrukturalnego gminy | str. 91
IV. Zakończenie | str. 92
Aleksandra Ozimek
Zasady zarządu mieniem gminy i korzystania z gminnych obiektów i sprzętów funkcjonalności publicznej | str. 94
I. Wprowadzenie | str. 94
II. Właściwość organów do ustanawiania zasad zarządu mieniem gminy | str. 97
III. Charakter prawny uchwał | str. 98
IV. Delegacje ustawowe do stanowienia zasad zarządu mieniem | str. 100
V. Podanie zadań jednostce pomocniczej | str. 102
VI. Mienie komunalne a mienie gminne | str. 105
VII. Pojęcie zarządu, gospodarowania i administrowania mieniem | str. 109
VIII. Zarządzanie mieniem gminy i korzystanie z gminnych obiektów i maszyn funkcjonalności publicznej - wybrane przykłady | str. 110
IX. Zakończenie | str. 114
Bogusław Przywora
Uwarunkowania prawne prowadzenia przez gminę działalności gospodarczej w celu realizacji zadań - wybrane zagadnienia konstytucyjnoprawne | str. 118
I. Wstęp | str. 118
II. Problem prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, w świetle orzecznictwa, ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Trybunału Konstytucyjnego | str. 120
III. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę | str. 125
IV. Wnioski | str. 128
Dawid Chaba, Tomasz Noszczyk
Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej poprzez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce | str. 131
I. Wstęp | str. 131
II. Podstawy prawne | str. 133
III. Działalność komunalna a działalność gospodarcza | str. 135
IV. Działalność gospodarcza a zadania polskich samorządów | str. 138
V. Ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez jednostki samorządu terytorialnego | str. 141
VI. Zakończenie | str. 145
Paulina Łazutka
Wybrane aspekty działalności gospodarczej związków jednostek samorządu terytorialnego | str. 147
I. Wprowadzenie | str. 147
II. Charakterystyka związków jednostek samorządu terytorialnego | str. 148
III. Działalność gospodarcza związków jednostek samorządu terytorialnego - uwagi ogólne | str. 150
IV. Działalność gospodarcza związków w sferze funkcjonalności publicznej | str. 154
V. Działalność gospodarcza związków wykraczająca poza sferę praktyczności publicznej | str. 155
VI. Podsumowanie | str. 161
Tomasz Długosz
Wokół działalności gospodarczej gmin - głos w dyskusji | str. 163
I. Wprowadzenie | str. 163
II. Gospodarka gminna i działalność gospodarcza | str. 165
III. Formy prowadzenia gospodarki gminnej | str. 173
IV. Konkluzje | str. 175
Grzegorz Suliński
Obligacje przychodowe jako sposób finansowania inwestycji publicznych | str. 177
I. Wstęp | str. 177
II. Źródła prawa | str. 179
III. Istota prawna obligacji przychodowych | str. 179
1. Zakres przedmiotowy obligacji przychodowych | str. 179
2. Zakres podmiotowy obligacji przychodowych | str. 180
3. Postanowienia niezbędne uchwały o emisji obligacji przychodowych | str. 182
IV. Atuty obligacji przychodowych | str. 182
V. Trudności w emisji obligacji przychodowych | str. 185
1. Zagadnienia wstępne | str. 185
2. Pojęcie przedsięwzięcia | str. 186
3. Zakres odpowiedzialności emitenta obligacji przychodowych z tytułu obligacji | str. 189
VI. Wnioski | str. 191
Jarosław Czerw
Kompetencje rad gmin w zakresie gospodarki komunalnej w świetle przepisów ustawy o gospodarce komunalnej - wybrane zagadnienia | str. 194
I. Działalność gospodarcza gminy | str. 194
II. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki komunalnej | str. 197
III. Podsumowanie | str. 207
Dominika Cendrowicz, Karolina Rokicka
Ochrona używania mienia komunalnego gminy w działalności gospodarczej prowadzonej z udziałem radnych | str. 208
I. Wstęp | str. 208
II. Pojęcie mienia komunalnego | str. 210
III. Cele ochrony mienia komunalnego | str. 212
IV. Ograniczenia w działalności gospodarczej prowadzonej poprzez radnego z wykorzystaniem mienia komunalnego | str. 213
V. Zakres dopuszczalnego korzystania z mienia komunalnego poprzez radnego | str. 218
VI. Skutki użytkowania poprzez radnego mienia komunalnego w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej | str. 220
VII. Podsumowanie | str. 222
Michał Kania
Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Nieustająca szansa na rozwój czy nieustająca pożywka dla malkontentów? | str. 224
I. Wprowadzenie | str. 224
II. Przyczyny braku szerszego użytkowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. 230
III. Perspektywy konieczności stosowania partnerstwa publiczno-prywatnego w polskich realiach | str. 233
IV. Warunki szerszego użycia partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. 235
V. Konkluzje | str. 239
Katarzyna Płonka-Bielenin
Spółka komandytowa jako forma realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. 241
I. Uwagi wstępne | str. 241
II. Kwalifikacja prawna umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. 243
III. Spółka komandytowa jako instrument realizacji umowy | str. 250
Maciej M. Sokołowski
Wybrane zagadnienia prawne działalności samorządu terytorialnego w zakresie energetyki | str. 257
I. Wprowadzenie | str. 257
II. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy | str. 258
III. Prawne uwarunkowania realizacji zadań samorządu na poziomie gminy | str. 262
IV. Zaopatrywanie w ciepło w gminie na tle sytuacji sektora ciepłownictwa | str. 265
V. Koncesjonowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie ciepłownictwa | str. 268
VI. Niektóre obowiązki przedsiębiorstw energetycznych w odniesieniu do zaopatrywania w ciepło | str. 271
VII. Ustalanie taryf dla potrzeb zaopatrzenia w ciepło | str. 273
VIII. Podsumowanie | str. 275
Michał Biliński
Jednostki samorządu terytorialnego a sport. Wspieranie i działalność gospodarcza | str. 277
I. Wprowadzenie | str. 277
II. Samodzielna działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w ramach sportu | str. 278
III. Wspieranie sportu określone ustawą o sporcie | str. 286
IV. Podsumowanie | str. 288
Stefan Płażek
świeże usługi powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej | str. 290
I. Pojęcie pomocy prawnej | str. 290
II. Historia wprowadzenia obecnej regulacji | str. 291
III. Dokumenty niezbędne dla rozpoczęcia funkcjonowania ustawy | str. 293
IV. Uwagi do poszczególnych zapisów ustawy | str. 299
V. Podsumowanie | str. 304
Hiroko Tsuchiya
Funkcjonowanie przedsiębiorstw komunalnych w samorządzie terytorialnym w Japonii | str. 310
I. Wprowadzenie | str. 310
II. Zarys systemu samorządu terytorialnego w Japonii | str. 311
III. Zadania samorządu terytorialnego | str. 313
IV. Usługi publiczne realizowane przez samorząd terytorialny | str. 314
V. Przedsiębiorstwa komunalne w samorządzie terytorialnym | str. 316
VI. Sposób realizowania zadań publicznych (usług publicznych) przez lokalne przedsiębiorstwa komunalne | str. 320
VII. Poszukiwanie metod produktywnego wykonywania usług publicznych | str. 322
VIII. Podsumowanie | str. 326
Literatura | str. 329
Noty o autorach | str. 343