Kultura współczesna coraz ściślej jest stymulowana przez rozwój nowych mediów i technice cyfrowych. W książce skoncentrowano się przeważnie na obiegu popularnym, ponieważ w nim odzwierciedlane są postulaty fanów cyberkultury, a także dlatego, że obieg lubiany współcześnie najżywiej reaguje na przemiany społeczne, dopasowując do pragnień odbiorców proponowane teksty kultury. W tym sensie kultura modna może stanowić odzwierciedlenie społecznej świadomości, znamiennej dla epoki, w której powstała. W obiegu tym w dodatku - niekiedy (jakkolwiek nie zawsze intencjonalnie) niby w krzywym zwierciadle - odbijają się artystyczne eksperymenty i dyskusje na ważkie społecznie tematy. Określenia "cyberpunk" i "cyberpunkowy" prze-kroczyły granice zarezerwowane dla zjawiska literackiego i pojawiły się w refleksji cywilizacyjnej. Świadczą o tym sposoby odczytań tekstów kultury w kontekstach nauk społecznych i filozoficznych. Co więcej, cyberpunk - utożsamiany ze oryginalnym paradygmatem kulturowym - stał się obiektem zainteresowania awangardy artystycznej oraz poezji. Znamienne dla tej literatury jest intencjonalne wzorowanie ukształtowania zdań na mowie potocznej. Jest to pokaźna praca poświęcona zjawisku fantastyki cyberpunkowej. Autor, badając rozmaite media współczesnej pop kultury, prezentuje "wspólnotę wyobraźni" twórców z zróżnicowanych obiegów, kręgów językowych i kulturowych, a także przybliża, w jaki sposób kultura popularna zaciera ich granice.