Brak na rynku opracowania stanowiącego kompendium wiedzy teoretycznej z stosownymi działaniami funkcjonalnymi - z jednej strony -, a także trudności obserwowane w realizacji cyklu dydaktycznego, jakie napotykają studenci - z drugiej - skłoniły mnie do przygotowania niniejszego podręcznika, który - mam nadzieję - ułatwi zainteresowanym wybór ćwiczeń trafnych jednocześnie do treści wynikającej z toku, jak i specyfiki wady. Pomoże rozszerzyć produktywność działań korekcyjnych przez dobór trafnych pozycji korekcyjnych już od pierwszych minut zajęć w części organizacyjnej, poprawi spójność między zadaniami lekcji i zawartymi w niej ćwiczeniami. Przyjęto pewien przemyślany schemat, według którego przedstawiono istotę wady, charakterystykę anatomopatologiczną, testy ergonomiczne i pomiary przydatne w diagnozowaniu danej wady, najważniejsze zadania postępowania korekcyjnego wynikające konsekwentnie z istoty wady wraz z uwagami merytorycznymi zawartymi w hasłach "Pamiętaj", "Uwaga" "Poleca się", jak na dodatek wyszczególnionia i przeciwwskazania. Czytelnik w jednym miejscu wyszuka więc informacje przydatne w komponowaniu konspektów. Każda wada została w dodatku poprzez autorkę w ten sam sposób zaprezentowana wraz z przykładowymi konspektami, w których zastosowano jako pomoce taśmę thera-band i piłkę terapeutyczną. Pod każdym konspektem zamieszczono zadania dla czytelnika, których rozwiązanie pomoże mu wyrobić sobie pewien fason analizy interpretacyjnej, co w efekcie rozwinie i ubogaci działania korekcyjne. Wszystkie konspekty pozostały opracowane na podstawie jednego - tego samego - toku podstawowego zajęć z gimnastyki kompensacyjno-korekcyjnej, który jest tokiem uniwersalnym, nietrudnym do zapamiętania ze względu na konstrukcję i osiągalnym do użycia w każdej wadzie, jak i w każdych warunkach. Autorka planuje przygotować drugą część opracowania, zawierającą konspekty z uwzględnieniem pozostałych toków, które zamieszczono w tym opracowaniu. Tak więc może ono stanowić materiał dydaktyczny, nie tylko dla studentów kierunku wychowania fizycznego, fizjoterapiiponadto dla nauczycieli wychowania fizycznego, terapeutów i wszystkich prowadzących zajęcia ruchowe. Ruch jest środkiem oddziaływania w wielu sferach życia - najważniejsze jednak jest, by umiejętnie go dobierać w zależności od potrzeb, stanu, możliwości i realizowanego zadania.