Celem niniejszej pracy jest synteza aktualnej wiedzy z zakresu modelowania systemów, procesów i sieci logistycznych poddanych zakłóceniom ze strony zmiennego i niepewnego otoczenia, a także przedstawienie na tym tle koncepcji kompleksowego zarządzania logistycznego (ang.
Total Logistic Management – TLM). Treść książki została podzielona na pięć głównych części. W pierwszej z nich przedstawiono systemowe i procesowe uwarunkowania współczesnych sieci logistycznych jako fundament do zdefiniowania podstawowych pojęć stosowanych w pracy.
W kolejnym rozdziale omówiono koncepcję wiedzy niedoskonałej i na tym tle dokonano krytycznej analizy istniejących metod formalizacji opisu niepewności informacji, oraz wiedzy. Wprowadzono pojęcie wartości użytkowej i zaproponowano metodę oceny stopnia przydatności informacji z wykorzystaniem logiki rozmytej.
Omówiono metody zapewnienia jakości pozyskiwania i transmisji i użytecznego przygotowania informacji dla potrzeb decydenta. W dalszej części pracy przedstawiono problematykę modelowania sieci i procesów logistycznych.
Zdefiniowano pojęcie infrastruktury logistycznej oraz omówiono standardowe struktury, topologie i konfiguracje sieci logistycznych. Przedstawiono metody modelowania procesów logistycznych, standardy specyfikacji procesów oraz modele referencyjne stosowane do analizy i projektowania łańcuchów dostaw.
Zaprezentowano metody modelowania zmienności otoczenia sieci logistycznych, przy czym oddzielnie omówiono metody probabilistyczne i statystyczne, będące podstawą prognozowania zmienności przewidywalnej, a oddzielnie metody analogowe i heurystyczne użytkowane w przypadku zmienności nieprzewidywalnej.
Kolejna część pracy dotyczy modelowania ciągłości działania sieci logistycznych w warunkach zmienności otoczenia, niepewności informacji i wiedzy oraz ryzyka występowania zakłóceń w procesach logistycznych.
W rozdziale omówiono metody identyfikacji źródeł ryzyka, zagrożeń i niebezpieczeństw i modelowania wynikających z nich narażeń w sieciach logistycznych. Wprowadzono pojęcia podatności i niepodatności na narażenia sieci logistycznych, a także zaproponowano agentowy model oceny podatności sieci logistycznej na narażenia, ilustrując go funkcjonalnym przykładem z przemysłu metalurgicznego.
Przedstawiono ponadto uniwersalny system ekspertowy oparty na rozmytym modelu oceny wytrzymałości sieci logistycznej na narażenia. Rozdział kończy propozycja autorskiej metody oceny ryzyka utraty ciągłości działania sieci logistycznych.
W ostatniej części pracy omówiono problemy związane z zarządzaniem ryzykiem utraty ciągłości działania sieci logistycznych. Przedstawiono aktualne nurty w zarządzaniu logistycznym i na tym tle koncepcję modelu kompleksowego zarządzania logistycznego jako stabilnego zarządzania ryzykiem utraty ciągłości działania sieci logistycznych.
W zakończeniu zasygnalizowano kierunki dalszych badań związanych z problematyką zapewnienia wydajności, efektywności i ciągłości dostaw w warunkach dynamicznych zmian otoczenia.