Tytuł Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji Autor Eugenia Smyrnova-Trybulska Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-3071-6 Rok wydania 2018 Katowice Wydanie 1 liczba stron 574 Format pdf Spis treści Spis treści Skróty / 11 Wstęp / 15 1. Tendencje rozwoju współczesnej edukacji i kompetencji / 29 1.1. Tendencje rozwoju systemu kształcenia w społeczeństwie wiedzy / 29 1.1.1. Podstawowe aspekty kształtowania społeczeństwa wiedzy, jego atrybuty i uwarunkowania rozwoju kształcenia / 29 1.1.1.1. Wybrane właściwości ery informacyjnej i społeczeństwa wiedzy / 29 1.1.1.2. Rola TIK w społeczeństwie wiedzy / 35 1.1.2. Tendencje rozwoju systemu kształcenia charakterystyczne dla przejścia do społeczeństwa wiedzy. Przegląd dokumentów / 48 1.1.3. Formalne, nieformalne i pozaformalne (incydentalne) nauczanie i nauczanie przez całe życie LLL (Lifelong Learning) / 66 1.1.3.1. Kształcenie ustawiczne w społeczeństwie wiedzy: wyzwania i perspektywy na przyszłość / 66 1.1.3.2. E-learning i kształcenie ustawiczne. Formalne, nieformalne i incydentalne uczenie się w kontekście kształcenia ustawicznego / 69 1.1.3.3. Rożne inicjatywy wdrażania e-learningu i ICT na Uniwersytecie Śląskim / 74 1.1.4. Podsumowanie / 76 1.2. Teoretyczne podstawy przygotowania nauczycieli w zakresie zastosowania technice informacyjno-komunikacyjnych / 78 1.2.1. Cele przygotowania i podniesienia kwalifikacji nauczycieli / 78 1.2.1.1. O standardach przygotowania nauczycieli / 84 1.2.2. Kompetencje informatyczne we współczesnym społeczeństwie i edukacji / 94 1.2.2.1. Historia, rozwój i analiza terminologii / 94 1.2.2.2. Kompetencyjne podejście do edukacji / 100 1.2.2.3. Kluczowe kompetencje w europejskich systemach kształcenia / 107 1.2.2.4. O kompetencjach nauczycieli / 121 1.2.3. Analiza paradygmatu modernizacji oświaty na podstawie podejścia kompetencyjnego / 127 1.2.4. Kształtowanie kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli na wyższej uczelni pedagogicznej /139 1.2.4.1. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia studentów / 139 1.2.4.2. Kształtowanie kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli na pedagogicznej uczelni wyższej / 148 1.2.4.3. O koncepcji nowej specjalności uwarunkowanej wprowadzonymi standardami specjalności najnowocześniejszych i wymaganiami europejskiej agendy cyfrowej / 165 1.2.4.3.1. Charakterystyka sylwetki absolwenta kierunku pedagogika ze specjalnością zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką edukacji na odległość / 166 1.2.5. Uwzględnienie atrybuty wiekowych w trakcie formowania kompetencji informatycznych / 170 1.2.5.1. Andragogiczny model nauki w zakresie TIK i zdalnego nauczania / 170 1.2.5.2. Andragogiczne zasady nauki / 177 1.2.5.3. Pewne psychologiczne aspekty zawodowego kształtowania się osobowości / 180 1.2.6. Modele mistrzowskiego rozwoju nauczycieli / 184 1.2.7. Informatyczne samokształcenie i samouctwo nauczycieli / 188 1.2.8. Niektóre programy i uzupełniające formy przygotowania nauczycieli w dziedzinie technice informacyjno-komunikacyjnych / 195 1.2.8.1. Znaczenie TIK w progresywnym społeczeństwie / 196 1.2.8.2. Program UNESCO „TIK i OŚWIATA" / 197 1.2.8.3 Istota programu nauki state-of-the-art / 198 1.2.8.4. Program przygotowania i zawodowego rozwoju nauczycieli / 199 1.2.8.5. Program „Intel – Nauczanie ku przyszłości" / 200 1.2.8.6. Europejski atest użytkownika komputera (ЕСDL) / 202 1.2.9. Wybrane aspekty przygotowania nauczycieli w zakresie nauczania na odległość / 208 1.2.9.1. Kompetencje nauczyciela w zakresie nauczania na odległość /210 1.2.9.2. Wybrane zagadnienia dotyczące systemów wspomagania kształcenia na odległość / 217 1.2.10. Podsumowanie / 222 2. E-learning jako jedna z ważniejszych składowych funkcjonowania e-przestrzeni współczesnej uczelni: aspekt teoretyczny, praktyczny, techniczno-organizacyjny i utylitarny /225 2.3. E-learning, uwarunkowania pomyślnego wdrażania / 225 2.3.1. System nauczania na odległość. Uwarunkowanie skutecznego zastosowania w placówce oświatowej / 225 2.3.2. Niektóre aspekty psychologiczno-pedagogiczne nauczania na odległość (na przykładzie systemu Moodle) / 232 2.3.2.1. Koncepcja konstruktywistycznej teorii Jeana Piageta / 233 2.3.2.2. Przygotowanie nauczycieli w zakresie nauczania na odległość / 235 2.3.2.3. O roli TIK w konstruowaniu wiedzy / 236 2.3.2.3.1. Podstawowe zagadnienia na temat wiedzy o mózgu i jego działaniu w procesie poznania i przetwarzania informacji / 243 2.3.2.4. Teoria konektywizmu / 246 2.3.2.5. Niektóre aspekty uwzględnienia psychologii ograniczenia w e-learningu / 248 2.3.3. Nauczanie kombinowane (blended learning) / 252 2.3.4. Wybrane wyniki badań na temat wiedzy respondentów w dziedzinie teorii pedagogicznych oraz metod nauczania we współczesnym procesie edukacyjnym / 255 2.3.5. Niektóre teoretyczno-metodyczne uwarunkowania wdrażania e-learningu / 259 2.3.5.1. Modele nauczania na odległość / 260 2.3.5.2. Szczegółowa struktura kursu na odległość (kursu internetowego) / 271 2.3.5.3. O jakości kształcenia na odległość i sposobach jej weryfikacji / 281 2.3.6. Psychospołeczne, pedagogiczne i organizacyjno-technologiczne uwarunkowania komunikowania się przez Internet w grupie wirtualnej / 288 2.3.6.1. Aspekty pedagogiczne nauczania-uczenia się we współpracy. Metody kooperacyjnego uczenia się / 290 2.3.6.2. Niektóre wyniki badań w zakresie narzędzi TIK do komunikowania się, a także współpracy w zespole wirtualnym / 290 2.3.7. O kompetencjach psychologiczno-pedagogicznych i diagnostycznych tutora / 294 2.3.8. Podstawowe aspekty kreowania i funkcjonowania e-środowiska współczesnego uniwersytetu / 296 2.3.8.1. Uczenie się przez całe życie w społeczeństwie wiedzy: wyzwania i perspektywy / 298 2.3.9. Analiza modelu progresywnego e-środowiska informacyjno-edukacyjnego / 300 2.3.9.1. Właściwości współczesnego pokolenia studentów, którzy należą do pokolenia Net / 301 2.3.10. MOOC. Wybrane aspekty / 308 2.3.10.1. Kursy otwarte jako zjawisko cyfrowego społeczeństwa. Kategorie i definicje / 308 2.3.10.2. Analiza aktualnych badań. Krajowe i międzynarodowe doświadczenie / 312 2.3.10.3. Niektóre wyniki badań własnych / 317 2.3.11. Wydziałowa platforma kształcenia na odległość: przykład prawidłowej praktyki / 329 2.3.11.1. Wspomaganie kursami e-learningowymi przedmiotów prowadzonych na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, studiach podyplomowych / 330 2.3.11.1.1. Wybrane przykłady wspomagania przedmiotów programowych / 330 2.3.11.1.2. Wspomaganie kursami e-learningowymi zajęć na studiach podyplomowych / 336 2.3.11.2. Użycie platformy w działalności naukowo-badawczej pracowników i studentów wydziału / 337 2.3.11.3. Platforma w przygotowaniu przyszłych nauczycieli w zakresie kształcenia na odległość do korzystania z e-learningu w pracy zawodowej oraz w pełnieniu funkcji tutora / 338 2.3.11.4. Korzystanie z platformy kształcenia na odległość w nauczaniu przedmiotu technologia informacyjna w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej / 339 2.3.11.5. Platforma we wzmacnianiu współpracy międzynarodowej, w realizacji projektów w zakresie e-learningu i innych najnowocześniejszych tematów / 342 2.3.11.6. Platforma jako środek ewaluacji cyklu nauczania i oceny efektów kształcenia / 343 2.3.12. Podsumowanie / 345 2.4. Wybrane badania z e-learningu w ramach projektu „Uniwersytet partnerem gospodarki opartej na wiedzy" (UPGOW) / 348 2.4.1. O projekcie UPGOW / 348 2.4.1.1. Cele projektu UPGOW / 348 2.4.1.2. Metody i techniki kształcenia na odległość w projekcie UPGOW / 350 2.4.1.3. Językowe kursy zdalne – ważną składową projektu UPGOW / 351 2.4.1.4. O specyfice dziedziny przedmiotowej języki obce / 351 2.4.1.5. O informatycznych i pedagogicznych technologiach zdalnej nauki języków obcych / 353 2.4.1.6. Ocena jakościowa kursów zdalnych, opracowanych w ramach projektu UPGOW / 355 2.4.2. Niektóre wyniki badania opinii studentów na temat udziału w kursach e-learningowych / 368 2.4.3. Fragmenty wywiadu z prof. Zw. Dr hab. Haliną Widłą / 370 2.4.4. Niektóre wyniki ankietowania studentów w zakresie e-learningu / 372 2.4.5. Podsumowanie / 376 2.5. Technologie informacyjno-edukacyjne i e-learning w warunkach globalizacji i cyfryzacji – wybrane wyniki badań z projektu IRNet / 376 2.5.1. Podstawy prawne, etyczne, techniczne i społeczne rozwoju ICT, a także e-learningu z uwzględnieniem kompetencji międzykulturowych w krajach europejskich i w Australii / 376 2.5.1.1. Koncepcja projektu IRNet / 378 2.5.1.2. Polityka instytucjonalna międzynarodowych instytucji europejskich w zakresie szkolnictwa wyższego / 382 2.5.1.3. Analiza rożnych czynników ICT oraz rozwoju e-learningu w krajach partnerskich – niektóre wyniki badań w ramach 2. Pakietu roboczego (WP2) / 387 2.5.2. Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego na przykładzie Polski i Uniwersytetu Śląskiego / 415 2.5.2.1. Rożne inicjatywy w wykorzystaniu e-learningu i ICT na Uniwersytecie Śląskim / 423 2.5.3. Elektroniczna przestrzeń naukowa i edukacyjna współczesnej uczelni / 425 2.5.3.1. Strategia rozwoju przestrzeni informacyjno-edukacyjnej współczesnej uczelni / 425 2.5.3.2. Uniwersytet: podstawowe cechy strategii rozwoju środowiska informacyjno- edukacyjnego / 429 2.5.3.3. E-learning strategie w niektórych uniwersytetach partnerskich / 431 2.5.3.3.1. Jednostkowe podejście do analizy strategii edukacyjnej. Główne osobiste strategie edukacyjne odpowiadające progresywnym środowiskom informacyjno-edukacyjnym / 434 2.5.3.4. O e-przestrzeni współczesnej uczelni. Wybrane aspekty / 436 2.5.3.4.1. Inteligentny uniwersytet w warunkach smart society – inteligentnego społeczeństwa / 439 2.5.3.4.2. Społeczeństwo wiedzy – starzejące się społeczeństwo / 444 2.5.3.4.3. Nierówne użycie technice w nauczaniu rożnych pokoleń / 448 2.5.4. Kompetencje podmiotów środowiska informacyjno-edukacyjnego jako warunek realizacji strategii edukacyjnej / 454 2.5.4.1. Obszary umożliwiające zainteresowanym stronom środowiska informacyjno-edukacyjnego wykazanie swoich kompetencji informacyjnych / 454 2.5.4.2. Model kompetencji ICT dla nauczycieli akademickich / 456 2.5.5. Edukacyjne, naukowe i komunikacyjne aspekty rozwoju społeczności uczelni w środowisku elektronicznym – wybrane wyniki badań (WP2, WP3) / 458 2.5.5.1. Wybrane wyniki badań opinii nauczycieli akademickich o aspektach edukacyjnych, komunikacyjnych i naukowych w warunkach uniwersyteckiego środowiska elektronicznego / 472 2.5.6. Postawa współczesnych studentów wobec wykorzystania nowych technice w przestrzeni informacyjno-edukacyjnej uczelni i poza nią / 485 2.5.6.1. Studenci w środowisku informacyjnym: ogólny przegląd. Jakie są atrybuty współczesnej młodzieży? / 486 2.5.6.2. O aktywności edukacyjnej studentów / 493 2.5.6.3. Dyskusje online jako swoiste badania i metoda edukacyjna / 498 2.5.6.4. Czy nauczyciele są gotowi zrozumieć działania edukacyjne i zapotrzebowania współczesnych studentów, uczniów? / 503 2.5.6.5. Wybrane wnioski / 505 2.6. Podsumowanie / 506 Zakończenie / 509 Bibliografia / 519 Summary / 569 Резюме / 570