Monografia zawiera analizę regulacji prawnych, zwłaszcza nowych rozporządzeń europejskich, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa operacji wykonywanych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych oraz pod kątem oceny zgodności i nadzoru rynku.
Ukazano ewolucję tworzenia tychże regulacji, a także regulacji międzynarodowych. Wyjaśniono, czym jest i kto powinien uzyskać tzw. Atest operatora lekkiego bezzałogowego statku powietrznego. Przedmiotem analizy zostało jeszcze zagadnienie żywo dyskutowane na forach międzynarodowych – tzw.
koncepcja U-space, czyli wydzielona przestrzeń powietrzna znamionująca się specjalną infrastrukturą umożliwiającą bezkolizyjne, zintegrowane operacje z użyciem dronów, w szczególności operacje o charakterze komercyjnym, gospodarczym, a także państwowym, wykorzystujących nienaturalną inteligencję, a także rozwiniętą na szeroką skalę mikroelektronikę, w tym wykonujących loty poza zasięgiem wzroku albo autonomiczne.
W monografii ukazano ponadto możliwości techniczne i prawne realizacji przewozów cargo, a także istniejące zagrożenia związane z cyberatakami.